CPH DOX ‚Äď 5-15 november 2015

Den k√łbenhavnske dokumentarfestival CPH:DOX (5-15 november 2015) er skudt godt i gang. Festivalen har fortjenstfuldt vokset sig til Skandinaviens st√łrste af slagsen med imponerende 83.900 bes√łgende sidste √•r. Et mere synligt bevis p√• dokumentarfilmens popularitet og bevis for DOX festivalens berettigelse kan n√¶ppe fremdrages.

√Örets program er vanen tro sp√¶kket med et overfl√łdighedshorn af titler fra alverdens afkroge. Der er med sikkerhed noget for en hver smag. Lige fra politiske film om global opvarmning til portr√¶tter af excentriske typer. Med et festivalsprogram med langt flere end 200 titler er det selvsagt en umulig opgave at n√• at se dem alle under festivalen ‚Äď selvom viljen og lysten m√•ske er der.

CPH:DOX er ikke kun film. Under hele festivalen er der s√•ledes koncerter, kunstudstillinger, seminarer og debatarrangmenter. Festivalen er b√•de et m√łdested for ud√łvende kunstnere og begejstrede biografg√¶ngere. Med andre ord en sk√łn og frodig oase for alle der p√•sk√łnner dokumentarfilm.

Herunder vil CinemaZone.dk anbefale en række film, der stadig kan ses under festivalen.

Skrevet den 9/11-2015 af Niels Roe

A Good American
Filmen stiller knivskarpt p√• NSAs ulovlige masseoverv√•gning, som Edward Snowden afsl√łrede tilbage i 2013. Der er tale om en minuti√łs korl√¶gning af begivenhederne. Samtidig f√łrer filmen h√•ndfast bevis for, at 9/11 kunne v√¶re undg√•et ved hj√¶lp af et simpelt overv√•gningsprogram. A Good American er en doku-thriller af fineste kaliber, der skildrer, hvordan gr√•dighed, l√łgne og personlige ambitioner tilsides√¶tter langt vigtigere form√•l som borgernes ve og vel.

cph:dox
Among the Believers
Et dystert og foruroligende bes√łg p√• en koranskole i Pakistan, s√• kort og koncist kan man karakterisere Among the Believers. Filmen f√łlger islamisten Abdul Aziz Ghazis islamiske sekt, Den R√łde Mosk√©, og de b√łrn, der g√•r p√• hans skole. Under deres ophold p√• skolen radikaliseres b√łrnene langsomt men sikkert. Filmen tegner et nedsl√•ende billede af religi√łs indoktrinering og fanatisme. Det er dog langt fra alle, der tiljubler denne udvikling, og s√•ledes skildrer filmen ligeledes den store protestbev√¶gelse, der eksisterer i Pakistan. En unik insider-rapport fra en religi√łs sekt.

Citizen Khodorovsky
Det er vel kendt for de fleste, at Rusland er et land, hvor ikke alle magthavere har rent mel i posen. Et godt eksempel p√• dette udsagn er retssagen mod Ruslands rigeste mand - oliemilliard√¶ren Mikhail Khodorovsky. Retssagen og den efterf√łlgende dom falder bem√¶rkelsesv√¶rdigt sammen med Khodorovskys stigende indblanding i forhold til reform- og demokratiprocesser i Rusland. Dokumentarfilmen er b√•de et h√¶sbl√¶sende og intimt portr√¶t af det moderne Rusland og modstanderen Khodorovsky. Lige dele journalistisk essay, storpolitisk analyse og filmkunst.

cph:dox
Banksy Does New York
Den vel nok mest ikoniske og ber√łmte nulevende gadekunster Banksy er genstand for denne muntre og legesyge dokumentarfilm. Banksy har p√• imponerende vis form√•et at holde sin identitet skjult, selvom hans status er vokset med raketfart de seneste √•r. I filmen f√łlger man Banksy kunstneriske udfoldelser i New York, og hvordan han iscenes√¶tter happenings samt driver g√¶k med en nysgerrig og sensationslysten presse, der gerne vil vide, hvem manden bag de underfundige tegninger er.

The Fear of 13
En b√•de minimalistisk og stemningsm√¶ttet film om en mand, Nick, der sidder p√• d√łdsgangen i Pennsylvania. Filmen er orkestret via et intimt interview, der fungerer som filmens ramme. Langsomt optr√¶vles Nicks forunderlige fortid og fangeflugt. Nick er en magel√łs historiefort√¶ller og via dramadokumentariske greb suges tilskueren ind i filmen og tvinges dermed til at forholde sig til spegede emner som d√łdstraf samt skyld og uskyld.

læs videre på...