Body of Lies
22-11-05:
Titanic
01-10-03:
Gangs of New York

Bliver dette endelig √•ret, hvor Leo l√łber med en Oscar?

S√łndag den 28 februar l√łber den 88. oscaruddeling af stablen. Blandingen af de st√łrste hollywoodstjerner, flotte festkjoler, glitter og glammer er med garanti med til at sikre et godt og underholdende show. Som modeskribent og filmelsker ser jeg frem til alt lige fra den r√łde l√łber til uddeling af de st√łrste og bedste priser, men s√¶rligt i √•r er der en helt s√¶rlig grund til at f√łlge med i det festlige show; nemlig for at se, om Leonardo DiCaprio endelig vinder en Oscar for bedste mandlige hovedrolle.

Skrevet den 24/2-2016 af Simone Lisby Berg

Han har spillet mental ustabil, h√¶mningsl√łs b√łrsm√¶gler, forf√łrende kvindebed√•rer og h√¶vnt√łrstig vildmand. Siden sin sp√¶de start og f√łrste filmroller i This Boy's Life og Hva' s√• Gilbert Grape? har Leonardo DiCaprio for alvor form√•et at manifestere sig som en af vor tids st√łrste skuespillere. Med f√łrende roller i internationale k√¶mpesuccesser som Titanic, The Departed, Inception, Django Unchained og senest The Revenant er det kun g√•et i den rigtige retning for den internationale filmstjerne. Alligevel er aldrig lykkes den 41-√•rige skuespiller at vinde en Oscar, og sp√łrgsm√•let er, om 2016 endelig bliver √•ret, hvor DiCaprio skal l√łbe med sejren?

10. januar vandt DiCaprio Golden Globe'n for The Revenant.

HFPA
Masser af filmpriser ‚Äď men aldrig den gyldne statuette
Med sit imponerende CV m√• DiCaprio efterh√•nden siges at v√¶re en erfaren herre og et velkendt ansigt for selv den g√¶ngse filmseer. Hans mange√•rige karriere og alsidige filmroller har gjort DiCaprio til en af filmhistoriens st√łrste ber√łmtheder, og hans transformation fra ungt teenage-crush til etableret og anerkendt skuespiller m√• siges at v√¶re en af de mest synlige og beundringsv√¶rdige i Hollywood. Og netop derfor har der de senere √•r v√¶ret stor kritik og debat om, hvorfor det aldrig er lykkes vores allesammens Jack fra Titanic eller Jordan Belfort i The Wolf of Wall Street at vinde den eftertragtede og mest prestigefyldte gyldne statuette.

Det er ikke fordi, at DiCaprios talent eller utallige pr√¶stationer er g√•et hverken filmeksperters eller anmelderes n√¶se forbi. Siden Titanics k√¶mpe succes i slut-90'erne, der blev bel√łnnet med et hav af priser ‚Äď blandt andet rekorden p√• 11 Oscars ‚Äď har DiCaprio v√¶ret med til at bane vejen for nogle af de st√łrste og mest prisbel√łnnede film i nyere tid. DiCaprio selv har ogs√• nydt godt af flere nomineringer og priser. Store award-shows som Golden Globes, BAFTA'en og MTV Movie Awards har allerede krediteret den alsidige skuespiller med flere priser, blandt andet den eftertragtede pris for bedste mandlige hovedrolle. I alt er det blevet til 193 nominationer og 75 priser til DiCaprio s√•vel i og uden for Hollywood, og skuespilleren mangler nu kun at f√łje Oscaren for bedste mandlige hovedrolle til listen over pristrof√¶er.

Fra Oscaruddelingen i 2015.

Getty Images
DiCaprio for the win
Om under en uge bliver dette √•rs oscarpriser uddelt, og mange bider nok allerede nu negle over, om det endelig skal lykkes DiCaprio at vinde for sin rolle som bedste mandlige hovedrolle i filmen The Revenant. Jeg synes personligt, det er p√• tide og p√• sin plads, at DiCaprio h√łster frugt af sin ambiti√łse og fantastiske skuespillerpr√¶stion. Ikke nok med at det er ved at v√¶re godt og grundigt ydmygende og pinligt, at DiCaprio m√• se sig sl√•et p√• m√•lstregen hver gang, vil det kun v√¶re fortjent, at DiCaprio vinder en pris for det uds√łgte og helt enest√•ende arbejde, han l√¶gger i rollen som Hugh Glass.

Feltet er som altid h√•rdt, og is√¶r Eddie Redmaynes portr√¶t af den transk√łnnede danske maler, Einar Wegener, tror jeg, kan give DiCaprio kamp til stregen. Dog sl√•r konkurrenterne ikke DiCaprios fuldst√¶ndigt forbl√¶ndende performance, hvor hans enkeltmandspr√¶station er s√• st√¶rk og det b√¶rende element i filmen, som jeg tvivler p√•, andre vil kunne hamle op med. DiCaprio understreger √©n gang for alle, at der hverken er den rolle eller r√¶kkevidde som skuespiller, han ikke kan klare. S√• lad os krydse fingre for, at dette bliver √•ret, hvor han kan l√łfte trof√¶et og hive sejren sikkert i land.

I temaet Oscar 2016:

Room
Carol