X-Files: I Want to Believe
21-08-02:
Zoolander
05-12-01:
Evolution

X-Files Sæson 10 - Sandheden kommer tættere på

Det er 14 år siden, at den niende sæson markerede en afrunding på den skelsættende tv-serie Strengt fortroligt, men nu er masterminden Chris Carter tilbage med en ganske kort tiende sæson, som desværre ikke formår at overbevise om sin eksistensberettigelse.

Skrevet den 10/4-2016 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Vi er en hel generation, der fik vores primære science fiction-tv-fix fra Strengt fortroligt på TV2, hvor agenterne Mulder og Scully forsøgte at finde hoved og hale i en lang række paranormale fænomener i en særlig enhed i FBI. Mulder var fantasten, som troede på, at både sandheden og andre eksistenser fandtes "derude" et sted, mens Scully var realisten, som konstant forsøgte at forklare de bizarre hændelser rationelt og videnskabeligt. Kemien var god, spændingen og variationen var høj – og serien knoklede af sted i imponerende 9 sæsoner, selv om metaltrætheden især i de sidste år ofte var ved sætte det ellers gode ry over styr.

Fox/Paramount
Sideløbende med de mange individuelle sager, som typisk tog et afsnit at håndtere, så byggede mastermind Chris Carter en stærk rød tråd i centrum af serien. Først skygger i kanten af de enkelte afsnit, men langsomt tonede en skræmmende figur af en gennemgribende konspiration frem, hvor en magtfuld underverden konstant truede og følte sig truede af Mulder og Scullys arbejde. Organisationen med den karismatiske og på sin egen frygtfulde måde elskede Cancer Man i en central rolle, var uløseligt forbundet med vores hovedpersoners jagt på den sandhed, der hele tiden skiftede form og indhold.

Det blev også til en spillefilm undervejs i processen, som trods større budget aldrig rigtig formåede at slippe tv-seriens let genkendelige udtryk, og til sidst løb det stille og roligt ud i sandet. Fra 1993 til 2002 blev det til lige omkring 200 afsnit med mørkemænd og aliens. Den niende og sidste sæson bragte seerne tættere på en forståelse af, hvad den overordnede konspiration gik ud på. Mulder var gået under jorden og var stort set fraværende i sæsonen, indtil den sæsonafslutning, hvor man fik afsløret, at målet for den store konspiration var en forestående kolonisering af Jorden af en fremmed, overjordisk race. Den invasion skulle have fundet sted i 2012 – og selv efter intermezzoet i 2008, hvor det var tid til at tage temperaturen på X-Files-brandet med spillefilm en X-Files: I Want to Believe, havde det jo været et oplagt tidspunkt at følge op med en ny film eller en ekstra tv-sæson, men selv rumvæsener må vente på timing og finansiering, så først nu fire år forsinket er der blevet luft til at hive vores to hovedpersoner tilbage i manegen. En sæson på 6 afsnit, som både vil fortsætte den store grundfortælling – og samtidig minde os alle om, hvad det var tv-serien kunne tilbage i sine første fascinerende år.

Fox/Paramount
De 6 afsnit i den tiende sæson er skarpt opdelt. Man kalder det typisk en bogstøtte-struktur opkaldt efter de støtter, man kan se på visse bogreoler, som holder bøgerne samlet. Første og sidste afsnit er bogstøtterne i sæsonen – de er koblet direkte på den store fortælling, men har kun den strengt nødvendige tilknytning til de resterende fire afsnit. De fire afsnit er til gengæld klassisk X-Files-nostalgi – på både godt og ondt. Desværre mest det sidste, for tre af afsnittene har svært ved at få luft under vingerne og minder derfor mest om de metaltrætte afsnit fra de sidste sæsoner – og så er der det decideret underholdende og veldrejede tredje afsnit om The Were-Monster, hvor varulvemytologien får et frækt twist. Det er jo desværre langt fra nok, når der er kun 6 afsnit at gøre godt med. Hvis man skal lave en reunion og kun har en fjerdedel af sin normale tid til rådighed, så skal man simpelthen gøre sig bedre bemærket.

Man fornemmer, at Chris Carter har haft et brændende behov for at rykke den store fortælling et skridt videre frem mod invasionen – og det er i sig selv også fint nok. Der var i lang tid mange rygter om, at man overvejede en tredje film i stedet, og det er næppe helt forkert at antage, at den kunne have ligget tæt på handlingen i de to yderafsnit. Desværre lykkes det selv ikke her for Carter at levere noget, som retfærdiggør 14 års ventetid. Her skinner det nemlig mere igennem, at Carter – når alt kommer til alt – hverken er nogen skarp forfatter eller dreven instruktør. Han har til gengæld skabt et fascinerende univers, en stærk grundidé og nogle langtidsholdbare figurer – og det er vi ham evigt taknemmelige for.

Så den samlede dom over Carters, David Duchovny og Gillian Andersons tur "down memory lane" er desværre noget skuffet. Det ér godt at få lidt ekstra kød på den store historie, der fyldte så meget i vores tv-formative år, og det tredje afsnit har klassikerpotentiale, men det er interessant nok også skrevet af Darin Morgan, som stod for et par ganske få afsnit i 2. og 3. sæson, der udmærkede sig ved at tillade komedie-genren en plads i det ellers så alvorlige univers. Morgan har en spændende frygtløshed i sine X-Files-manuskripter – og hans historier overrasker altid. Og det er netop manglen på overraskelser, som skuffer mest. Chris Carter har givet os et univers, der er fascinerende, men man tror ikke rigtig længere på, at det er ham, der er bedst egnet til at føre det videre.

X-Files Sæson 10 har været vist på tv – og kan nu ses på Blockbuster.dk