X-Files: I Want to Believe
21-08-02:
Zoolander
05-12-01:
Evolution

X-Files Sæson 10 - Sandheden kommer tættere på

Det er 14 år siden, at den niende sæson markerede en afrunding på den skelsættende tv-serie Strengt fortroligt, men nu er masterminden Chris Carter tilbage med en ganske kort tiende sæson, som desværre ikke formår at overbevise om sin eksistensberettigelse.

Skrevet den 10/4-2016 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Vi er en hel generation, der fik vores prim√¶re science fiction-tv-fix fra Strengt fortroligt p√• TV2, hvor agenterne Mulder og Scully fors√łgte at finde hoved og hale i en lang r√¶kke paranormale f√¶nomener i en s√¶rlig enhed i FBI. Mulder var fantasten, som troede p√•, at b√•de sandheden og andre eksistenser fandtes "derude" et sted, mens Scully var realisten, som konstant fors√łgte at forklare de bizarre h√¶ndelser rationelt og videnskabeligt. Kemien var god, sp√¶ndingen og variationen var h√łj ‚Äď og serien knoklede af sted i imponerende 9 s√¶soner, selv om metaltr√¶theden is√¶r i de sidste √•r ofte var ved s√¶tte det ellers gode ry over styr.

Fox/Paramount
Sidel√łbende med de mange individuelle sager, som typisk tog et afsnit at h√•ndtere, s√• byggede mastermind Chris Carter en st√¶rk r√łd tr√•d i centrum af serien. F√łrst skygger i kanten af de enkelte afsnit, men langsomt tonede en skr√¶mmende figur af en gennemgribende konspiration frem, hvor en magtfuld underverden konstant truede og f√łlte sig truede af Mulder og Scullys arbejde. Organisationen med den karismatiske og p√• sin egen frygtfulde m√•de elskede Cancer Man i en central rolle, var ul√łseligt forbundet med vores hovedpersoners jagt p√• den sandhed, der hele tiden skiftede form og indhold.

Det blev ogs√• til en spillefilm undervejs i processen, som trods st√łrre budget aldrig rigtig form√•ede at slippe tv-seriens let genkendelige udtryk, og til sidst l√łb det stille og roligt ud i sandet. Fra 1993 til 2002 blev det til lige omkring 200 afsnit med m√łrkem√¶nd og aliens. Den niende og sidste s√¶son bragte seerne t√¶ttere p√• en forst√•else af, hvad den overordnede konspiration gik ud p√•. Mulder var g√•et under jorden og var stort set frav√¶rende i s√¶sonen, indtil den s√¶sonafslutning, hvor man fik afsl√łret, at m√•let for den store konspiration var en forest√•ende kolonisering af Jorden af en fremmed, overjordisk race. Den invasion skulle have fundet sted i 2012 ‚Äď og selv efter intermezzoet i 2008, hvor det var tid til at tage temperaturen p√• X-Files-brandet med spillefilm en X-Files: I Want to Believe, havde det jo v√¶ret et oplagt tidspunkt at f√łlge op med en ny film eller en ekstra tv-s√¶son, men selv rumv√¶sener m√• vente p√• timing og finansiering, s√• f√łrst nu fire √•r forsinket er der blevet luft til at hive vores to hovedpersoner tilbage i manegen. En s√¶son p√• 6 afsnit, som b√•de vil forts√¶tte den store grundfort√¶lling ‚Äď og samtidig minde os alle om, hvad det var tv-serien kunne tilbage i sine f√łrste fascinerende √•r.

Fox/Paramount
De 6 afsnit i den tiende s√¶son er skarpt opdelt. Man kalder det typisk en bogst√łtte-struktur opkaldt efter de st√łtter, man kan se p√• visse bogreoler, som holder b√łgerne samlet. F√łrste og sidste afsnit er bogst√łtterne i s√¶sonen ‚Äď de er koblet direkte p√• den store fort√¶lling, men har kun den strengt n√łdvendige tilknytning til de resterende fire afsnit. De fire afsnit er til geng√¶ld klassisk X-Files-nostalgi ‚Äď p√• b√•de godt og ondt. Desv√¶rre mest det sidste, for tre af afsnittene har sv√¶rt ved at f√• luft under vingerne og minder derfor mest om de metaltr√¶tte afsnit fra de sidste s√¶soner ‚Äď og s√• er der det decideret underholdende og veldrejede tredje afsnit om The Were-Monster, hvor varulvemytologien f√•r et fr√¶kt twist. Det er jo desv√¶rre langt fra nok, n√•r der er kun 6 afsnit at g√łre godt med. Hvis man skal lave en reunion og kun har en fjerdedel af sin normale tid til r√•dighed, s√• skal man simpelthen g√łre sig bedre bem√¶rket.

Man fornemmer, at Chris Carter har haft et br√¶ndende behov for at rykke den store fort√¶lling et skridt videre frem mod invasionen ‚Äď og det er i sig selv ogs√• fint nok. Der var i lang tid mange rygter om, at man overvejede en tredje film i stedet, og det er n√¶ppe helt forkert at antage, at den kunne have ligget t√¶t p√• handlingen i de to yderafsnit. Desv√¶rre lykkes det selv ikke her for Carter at levere noget, som retf√¶rdigg√łr 14 √•rs ventetid. Her skinner det nemlig mere igennem, at Carter ‚Äď n√•r alt kommer til alt ‚Äď hverken er nogen skarp forfatter eller dreven instrukt√łr. Han har til geng√¶ld skabt et fascinerende univers, en st√¶rk grundid√© og nogle langtidsholdbare figurer ‚Äď og det er vi ham evigt taknemmelige for.

S√• den samlede dom over Carters, David Duchovny og Gillian Andersons tur "down memory lane" er desv√¶rre noget skuffet. Det √©r godt at f√• lidt ekstra k√łd p√• den store historie, der fyldte s√• meget i vores tv-formative √•r, og det tredje afsnit har klassikerpotentiale, men det er interessant nok ogs√• skrevet af Darin Morgan, som stod for et par ganske f√• afsnit i 2. og 3. s√¶son, der udm√¶rkede sig ved at tillade komedie-genren en plads i det ellers s√• alvorlige univers. Morgan har en sp√¶ndende frygtl√łshed i sine X-Files-manuskripter ‚Äď og hans historier overrasker altid. Og det er netop manglen p√• overraskelser, som skuffer mest. Chris Carter har givet os et univers, der er fascinerende, men man tror ikke rigtig l√¶ngere p√•, at det er ham, der er bedst egnet til at f√łre det videre.

X-Files S√¶son 10 har v√¶ret vist p√• tv ‚Äď og kan nu ses p√• Blockbuster.dk

Hvilken film er ikke instrueret af Hans Alfredson?