BOG: Filmens K√łbenhavn

Skrevet den 18/9-2017 af Niels Roe

En by kan let fremst√• som et levende v√¶sen i en film. Det er byen, der giver filmen en s√¶rlig stemning og gl√łd samt s√¶tter karaktererne i en bestemt f√łlelsestilstand. K√łbenhavn er en vidunderlig by, lyder det slidte turistslogan. Det er den bestemt. Men den er ikke kun vidunderlig. Den er ligeledes magisk, dyster, poetisk, skr√¶mmende, idyllisk, barsk, pittoresk, farlig, fortryllende og uhyggelig.

Gyldendal
Scener fra K√łbenhavn
I den flotte og velskrevne bogudgivelse Filmens K√łbenhavn af Katrine Sommer Boysen og Sophie Engberg Sonne tages l√¶seren med p√• en indsigtsfuld vandring til steder i K√łbenhavn, der har dannet kulisse for danske spillefilm. Snittet er overvejende placeret p√• film fra anden halvdel af det 20. √•rhundrede. Valget begrundes umiddelbart ikke, og det er nok bogens st√łrste svaghed. Modsat er det fine potpourri af danske film, der foreg√•r i K√łbenhavn aldeles glimrende og grundigt beskrevet.

Kalejdoskop af indfaldsvinkler
Bogens fort√¶llegreb er faktisk ganske originalt ‚Äď forfatterne har ikke valgt at g√• kronologisk, men derimod tematisk til v√¶rks. S√•ledes pr√¶senteres K√łbenhavn gennem kapitler som Nordic Noir, Urolige forst√¶der og Virkelighedsbilleder. Dette kalejdoskop af indfaldsvinkler fungerer dr√łngodt og er med til at bevidstg√łre l√¶seren om de mange f√¶lles tematikker i danske film. Hvis man er til lange snirklede og intellektuelle analyser, s√• g√•r man dog galt i byen. Bogen foregiver heller ikke at v√¶re en tilbundsg√•ende og akademisk gennemgang. Heldigvis for det. Derimod er den sp√¶kket med korte interessante oplysninger og koncise iagttagelser, der uv√¶gerligt vil v√¶re med til at give K√łbenhavn flere nuancer.

Gyldendal
R√łg fra kloakd√¶kslerne
Det var nok ikke nogen tilf√¶ldighed, at den amerikanske instrukt√łr Tom Hooper valgte at skildre historien om den f√łrste k√łnsskifteoperation i filmen The Danish Girl. Hovedrollen Einar Wegener (Eddie Redmayne) boede nemlig i K√łbenhavn, og mon ikke Hooper hurtigt inds√•, at han kunne realisere sin film via overd√•dig historisk scenografi? Det er ikke kun et glitret glansbillede, der tegnes af K√łbenhavn i bogen. Smudsige bagg√•rde og lurvede bodegaer i K√łbenhavn optr√¶der s√•ledes i fl√¶ng i danske film. T√¶nk bare p√• Pusher, Mord i m√łrket, tv-serien Forbrydelsen eller Mordets melodi. Alle filmene portr√¶tterer en ford√¶kt korrumperet kriminel verden med lange m√łrke skygger og evig r√łg fra kloakd√¶kslerne.