Originaltitel:The Cat's Meow

Anmeldelser:Læs video-anmeldelsen her
Læs DVD-anmeldelsen her

Udgivelsesdato, video:30-09-2002
Udgivelsesdato, DVD:30-09-2002

Synops:
William Randolph Hearst er ikke mindst kendt for at være forbilledet for Citizen Kane, men mediemogulen flirtede med Hollywood, længe inden Orson Welles fæstnede mandens mere tvivlsomme kvaliteter på celluloid. Sex, selskabslege og Charleston er nogle af ingredienserne i Peter Bogdanovich’s stilfulde mordmysterium med afsæt i en begivenhedsrig weekend på Hearsts yacht. Historien bygger på virkelige hændelser, selvom instruktøren tager sig nogle gevaldige friheder i sin fortolkning af den drabelige sejltur. Ikke alle passagerer kom levende hjem, men den magtfulde vært fik sine gæstende starletter, filmstjerner og levemænd til at indgå et tavshedsløfte, de ikke engang turde bryde efter hans død. Blandt filmens figurer finder man en amourøst inklineret Charlie Chaplin (Eddie Izzard), der bare må i bukserne på Hearsts øjesten, Marion Davies. Som hun spilles af Kirsten Dunst (et sandt gennembrud for den unge skuespiller, der her spiller sin første regulære voksenrolle), er det ikke svært at forstå. På sidelinien optræder blandt andet en svært sludrevorn sladderjournalist (Jennifer Tilly), der bliver vidne til mere, end hendes skrøbelige psykiske konstitution kan bære. Peter Bogdanovich har ikke haft nogen nem karriere, så det er så meget desto mere glædeligt at se ham gå i clinch med et emne, der altid har stået hans hjerte nær.

- Natfilmfestival 2002

Sřg pĺ Google