cph pix
Cph pix: Ekstravisning af Backgammon
Skrevet den 14/4-2015 af Lisa Brygger

På disse breddegrader er vi gode til at lave film. Og vi laver også ganske mange af dem, så filmbranchen er derfor fyldt med diverse talenter. Men er du skuespiller er det samtidig svært at få en chance på det store lærred, hvor specielt hovedrollerne altid snuppes af de sikre valg. Så hvad gør man, hvis man er uddannet skuespiller, men bare ikke kan få en chance? Hvis man hedder Danny Thykær, så laver man da bare sin egen film (der har nok også været andre grunde indblandet).

Backgammon hedder instruktørdebuten fra skuespiller Danny Thykær (som selvfølgelig også har skrevet manuskriptet), og den har allerede været vist på forskellige festivaler verden over. Nu vises den på cph pix og har tilmed fået en ekstra visning, da forestillingen i Filmhuset søndag aften var udsolgt.
Den handler om den alkoholiserede Erik, der er på vej til også at blive hjemløs og tydeligvis kæmper med noget traume. Hvad præcist der har gjort, at staklen er endt i sin uheldige situation, får vi ikke uddybet i starten, og det 70 minutter lange drama fungerer klart bedst i starten, da alt er uforklaret og hele vores fokus ligger på den triste hovedperson. Thykær spiller selv hovedrollen og gør det fremragende. En fin sårbar og yderst spændende præstation – og på alle måder et elegant visitkort for ham fremover.

Historien er intet, man ikke har set adskillige gange før. En sølle sjæl møder en frisk ånd. I Eriks tilfælde er det den nysgerrige 10-årige pige Maya, der i parken ved siden af hendes skole møder ensomme Erik ved hans medbragte backgammon-bord. Manden må siges at være en taber i livet, men derimod er han en sikker vinder i spillet, som han snart indvier Maya i. Det havde været nok med mødet mellem disse to vidt forskellige væsener, men plottet begynder pludselig at flettes dem sammen på andre måder, og kun en svært gribende finale får rettet op på den velmente men lidt for mudrede symbolik mellem livet og backgammon-spillets nådesløse regler.

Men har man lyst til at nyde nogle solide skuespilpræstationer fra folk, man normalt ikke ser på det store lærred (rollelisten består af fem centrale figurer), så giv endelig Backgammon en chance. Den er både flot filmet, har noget fantastisk baggrundsmusik og er tydeligvis lavet med stor inderlighed. Men nyd den først og fremmest for Danny Thykærs powerpræstation. Jeg har kun set ham spille nogle langt mere hårdkogte typer tidligere, men han er overraskende troværdig i den modsatte ende af spektret også. Man skal have et hjerte af sten, hvis man ikke bliver rørt af i starten af filmen, hvor kameraet holder sig på Erik, regnvåd i parken, helt alene verden. En stille mand i dyb smerte. Jeg håber virkelig nogen giver denne Thykær en chance. Han er decideret dragende.

Backgammon vises 18/4 kl. 17 i Gloria – hvor der stadig er billetter – og igen i Gloria den 20/4. Begge gange med introduktion af Danny Thykær.

15-04-15:
CPH PIX – 9-22 april 2015