Anmeldelsesdato:17-04-2001
Edward NortonBrian Finn
Jenna ElfmanAnna Riley
Anne BancroftRuth Schram
Eli WallachRabbi Lewis
Rena SoferRachel Rose

To fyre, en pige og en kirkeforsamling

Edward Norton har siden debuten som den små-uberegnelige Aaron Stampler i Gregory Hoblits (Livsfarlig frekvens) Primal Fear, imponeret filmverdenen som kun få andre. Med syv spillefilm bag sig har det 31-årige multitalent nu fået lov til at instruere sin første film. Hvilket han, ikke overraskende, er sluppet meget heldigt fra. Desuden har han også befundet sig i producer-stolen, så det varer nok ikke længe før Norton for alvor er blevet en permanent Hollywood-player.

Anna vender tilbage
Norton og Stiller spiller Brian og Jake, bedste venner siden de var helt små, og for to korte år, 2/3 af trekløveret 'Brian, Jake og Anna'. I sjette klasse sparkede pigen Anna sig ind i deres hjerter, og siden er de aldrig rigtig helt kommet sig over hende. Hun rejste nemlig til Californien efter ottende klasse, og drengene har nu undværet hende lige siden, altså lige indtil hun ringer til Brian for at fortælle, at hun kortvarigt flytter tilbage til New York. Trioen er samlet igen, men tingene forløber ikke som ventet.

A priest and a rabbi…
Jake og Brian arbejder begge i troens branche, Jake er rabbiner og Brian katolsk præst. Hver for sig, og med i hinandens støtte, har de revolutioneret religionsopfattelsen på det meste af Manhattan. De har holdt gudstjenester for fulde huse og virkelig banket støvet af begrebet religion. Men da Jake og Anna begynder at blive lidt mere end venner, er Jake bange for konsekvenserne. Hans strikse mor har gjort sig uvenner med Jakes storebror Ethan, fordi han giftede sig med en katolik, så Jake tør ikke fortælle nogen om forholdet, i frygt for at de vil reagere lige som moren. Specielt ikke de højere rabbinere i hans synagoge, og det kommer der selvfølgelig en par pudsige situationer ud af, men det er ikke det filmen satser størst på.

Brian, branderten og baren
Imellem venner handler mest af alt om de to bedste venner og kvinden der kom imellem dem. For naturligvis falder Brian også for Anna, og overbevist om at hun føler det samme for ham, fortæller han hende sine følelser en grådkvalt aften, hvor hun har ringet efter ham. Anna er til gengæld forelsket i Jake, og han i hende, så Brian flygter flovt fra gerningsstedet og render ind i sit livs brandert. Og sådan starter historien. Med Brian i en irsk bar, eget af en muslimsk katolsk inder med jødiske svigerforældre. Meget symbolsk for hele filmen, der er en lang vandring i små charmerende skævheder og bedårende morsomheder.

Frygten har overhånd
Om eller hvordan de tre venner redder sig ud af forviklinger og problemer, vil ikke blive afsløret her, men Norton og manuskriptforfatter Stuart Blumberg får færdiggjort det hele på en naturlig og troværdig måde. De to gamle venner Norton og Blumberg (der har kendt hinanden siden college) får da også smækket nogle solide dilemmaer op i løbet af filmen. Det er ikke det tungeste drama, og specielt de sjove karakterer får det hele til at løbe smagfuldt og glat ned, men der er bestemt alvor under den rare stemning og de hyggelige scenarier. Hvor meget frygt kan man tillade sig at blive trynet af, før man giver slip på det, man ikke bør give slip på? Forholdet mellem Anna og Jake er kompliceret, men ikke mere kompliceret end hvad Jake gør det til, og det er ikke så lidt.

Grine-motion
Her er dog ikke tale om gusten social-realisme eller deprimerende drama, for Imellem venner danser med de glade og venlige sko på. Grinet bliver ofte motioneret i filmens (lidt for) lange forløb, og samtidig lyser varmen stærkt ud af lærredet. Samspillet mellem Norton og Stiller er skønt, og selv den sjove Jenna Elfman, som karrierekvinden Anna, er en udsøgt fornøjelse at overvære. Det er dog Anne Bancroft, som Jakes mor, der stjæler billedet. Bancroft har mere saft og kraft end mange af hendes yngre og mest populære kolleger, og trods sine 69 år på bagen kan hun stadig forføre sit publikum. Hun er svær at tage øjnene fra, og man underholdes ekstra, når hun er med i billedet. Det er dog i sidste ende Norton og Stillers film.

Underholdende debut
Edward Norton fortjener rosende ord for sin instruktionsdebut. Dramaturisk har det ikke været den største udfordring, men han kunne let være endt det forkerte sted, som man har set så mange gange før. Norton har dog haft overblikket over den simple historie og har pænt holdt sig på den lige vej til det store grin. Det er næppe stor filmkunst, men underholdende er det hvert fald!

DVD-udgivelsen af Imellem venner bærer præg af samme grundighed, som Edward Norton demonstrerer i sin instruktørdebut. Han kommenterer selv hele filmen sammen med manuskriptforfatter og medproducer Stuart Blumberg, og de kan supplere med mange pudsige detaljer. Næsten 20 minutter med slettede scener er et glimrende bevis på, at filmens oprindelige manuskript var meget for langt, og selvom selve filmen stadig løses lidt til den lange side, så er der flere af de droppede scener, som ville have været sjove at have haft med. Endelig er der en samling med deciderede fraklip, hvor forskellige ting går galt for skuespillerne. En stak grundige og velskrevne biografier samt en trailer sætter trumf på en grundig skive, som flot understøtter filmen.

Hvem finder man ikke på Ønskeøen?