Anmeldelsesdato:11-11-2014
Chiara MastroianniRapha√ęlle
Julie BatailleSandra
Michel SuborEdouard Laporte
Lola CrétonJustine
Grégoire ColinXavier

De triste franskmænd

Nogle gange er man inde og se en film, hvor forventningerne er helt i bund. Nogle af disse gange m√• man senere indse, at de lave forventninger havde en √•rsag, men andre gange bliver man positivt overrasket. Claire Denis, instrukt√łren af Svinene er en af de instrukt√łrer, man enten elsker eller hader og hvor denne anmelder n√¶sten altid har v√¶ret i sidste kategori, m√• Svinene v√¶re hendes mest positive overraskelse til dato.

Camera Film
Claire Denis har altid haft et helt specifikt syn p√• franskm√¶nd, eller m√•ske bare mennesker generelt. Hendes film har aldrig v√¶ret fyldt med hverken humor eller livsgl√¶de, men i stedet en fransk tristesse, der gennemsyrer alt. Paris og byens gader er her bestemt ikke et symbol p√• romantik og fransk bohemelivsstil, men i stedet et sted hvor tragedier sker hver dag, og hvor der ikke findes noget som k√¶rlighed ‚Äď kun altopslugende og selvudslettende beg√¶r. Denne livstr√¶tte f√łlelse er ogs√• at genkende i Svinene, der dog ogs√• har noget helt nyt for en film af Denis: En handling.

Svinene er centreret om to familier. Med enkelte brudstykker opdager vi hurtigt, at den ene familie har f√•et en datter p√• hospitalet for seksuelt overfald og en far og √¶gtemand i graven. Ansvaret ligger hos en velhavende familie i den finere ende af Paris, hvor manden ynder at holde sexfester med unge piger. Nu skal der h√¶vnes i stor stil og den hospitalsindlagte piges morbror flytter straks ind i den tomme bolig ovenover den rige familie, hvor han indleder et forhold til den fors√łmte hustru i lejligheden nedenunder. I s√¶dvanlig Denis-stil f√•r vi ikke serveret historien, men m√• se gennem hver en scene, f√łr alting kan g√• op for os.

Camera Film
Dette er normalt et stort plus, hvis historien bliver fortalt med finesse. Det g√łr den her bortset fra en enkelt scene, der simpelthen ikke giver mening. At n√¶vne dens indhold ville v√¶re en s√•kaldt spoiler, men hvor er det dog egentligt en skam, at man bagefter skal sidde og ikke vide om noget gik galt i klipningen af filmen, eller om Denis med vilje vil lede os p√• totale afveje. Men lad os ikke g√• op i petitesser. Svinene er en film fra en mester indenfor sin genre, om man kan lide hendes stil eller ej. Claire Denis har aldrig leflet for nogen, og det g√łr hun heller ikke denne gang. Svinene kunne g√łre godt af en slutning, men man kan heller ikke f√• det hele. I det mindste har vi en handling denne gang.

Seks trailers og nogle stillfotos udg√łr ekstramaterialet.

Brad's Status14/12
Stalins d√łd14/12