Anmeldelsesdato:01-12-2014
Cyron MelvilleNikolaj
Jakob OftebroMartin
Danica CurcicSigne
Caspar FomsgaardKenn
Joakim IngversenTonny

Benzinen flyder i blodet

At overskriften er lidt af en kliché, er jeg fuldstændig klar over. Alligevel kunne jeg ikke dy mig for at vælge den – dertil er den simpelthen for rammende til at lade passere. For denne her film er fyldt med benzin – klar væske med en skarp lugt, der skærer gennem knogler og sætter sig fast helt inde i kroppen, pumper rundt i venerne, gør hjernen på én og samme tid tåget og fuldstændig klar. Lev stærkt er en fysisk film; en film, man oplever med alle sanser, når man ser den. Maven trækker sig sammen, lungerne higer efter luft, alle nerveender er vakt til live – og det bliver også filmens helt store styrke. Den kraft, der ligger bag at kunne fremkalde så stærke reaktioner hos sit publikum, er noget, jeg virkelig beundrer en film for. Denne energi kommer ikke ud af ingenting, men bygges op af flere elementer – hvilke afhænger naturligvis af filmen og filmskaberen.

Nordisk Film - Christian Geisnæs
I Lev stærkt er benzinen selvsagt et af disse elementer. Handlingen kredser om brændstoffet både i direkte og indirekte forstand: De to hovedkarakterer, Nikolaj og Martin, har været bedstevenner helt siden barndommen, og de har især én ting tilfælles, nemlig kærligheden til biler. Desværre ikke kun fordi, biler er flotte at kigge på, men i langt højere grad fordi, biler kan bringe det ultimative kick, det vildeste adrenalinsus. Des længere, speedometernålen bevæger sig mod højre, des mere udødelige er drengene, og natten får aldrig ende.
Men andre mennesker er ikke udødelige. Efter en sindssyg aften med bilræs og slåskamp i byen kommer Martin til at køre en ung pige ihjel. Han fængsles, mens Nikolaj går fri, men begge kæmper de med skyldfølelsen, der ikke lader dem sove om natten. Og hvad gør man så?

Filmens temaer om ungdommens rastløshed, venskaber, loyalitet og livet på kanten er forholdsvis lette at identificere sig med, når man selv er i starten af 20’erne og kender nogle af de situationer, karaktererne befinder sig i. Det gør Lev stærkt meget godt, at den befinder sig komplet på niveau med sin målgruppe; sproget er ubesværet ungdommeligt og troværdigt, karaktertyperne er helt igennem velkendte fra ens eget liv. Selvom biler måske ikke er det, der fylder i publikums hverdag, vil mange scenarier fra filmen stadig føles genkendelige, på samme måde som det var tilfældet med den uafhængige forgænger Råzone. Christian E. Christiansens monsterhårde klassiker fra 2006 er en personlig favorit, og selvom Lev stærkt ikke helt når dens niveau, er det ganske tæt på.
Et andet element af dem, der giver styrke til dette værk, er modsætningerne. Ofte bruges slowmotion, der skaber en rigtig fin kontrast til det høje tempo og er med til at give filmen det rum til eftertænksomhed, som kræves, hvis den ikke blot skal fremstå som en actionfyldt testosteronbombe. Dette opnås især også sammen med et cool soundtrack, der er værd at lytte nærmere på, når man forlader biografen.

Nordisk Film - Christian Geisnæs
Noget af det, film generelt ofte stræber mod at opnå, er katarsis, det græske ord for renselse. Inden for psykologien har termen naturligvis ikke den samme betydning som i filmsproget, men forbundne er de: Renselse er hovedkarakterens tilstand, når optrapning og point of no return er længe overstået, på samme måde som mennesker i det virkelige liv kan finde renselse efter afreagering og handling. I filmen har både Nikolaj og Martin lang vej, førend de kan håbe på at finde den renselse, der vil gøre dem i stand til at leve med sig selv igen. At følge dem på et stykke af strækningen mod tilgivelse og, ultimativt, det at blive voksen, er en oplevelse, jeg er glad for at have haft – også selvom den indebar et ukendt antal små hjertestop undervejs.

En musikvideo med Jooks & Orgi-E & og et udmærket 'hjemmelavet' (dog kort) bag kameraet-indslag.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5