Anmeldelsesdato:05-12-2014
Jeroen PercevalDiederik Maes
Jeanne DandoyLucia Schepers
Barbara SarafianEva Forrestier
Tibo VandenborreAntony De Greef
Frank LammersSam Raymond

En hovedl√łs tyr

Det sker ind imellem og oftest til stor irritation for de fleste af os: vi inviteres til at se en film, som alle har talt helt op til skyerne og tilbage igen, og rosen synes at ville tage ingen ende. Kritikerne himler, priser og stjerner og anerkendelse regner ned over filmen, men da man selv får sat sig i biografsædet, sker der intet i ens krop, hoved eller hjerte, der på nogen måde kan måle begejstring eller blot simpel forståelse for værkets omtalte kvaliteter. Belgiske Bullhead, der i 2012 blev nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film, kan lige nu opleves i flere af landets biografer. Se den hvis du er til forknytte manderoller og kvægsymbolik.

41 Shadows
Den flanderske mafia
Debutinstrukt√łr og manuskriptforfatter Michael R. Roskam har sat sig for at lave sin egen flanderske version af et gangsterdrama. Problemet var dog det at selvom der er kriminalitet at finde i Flandern, er der ikke mange italiano badasses med tykke accenter og en √¶reskodeks at kr√¶nke, s√• han m√•tte se sig n√łdsaget til at t√¶nke uden for boksen. Det er s√• i stedet blevet til en historie om en mand, der b√¶rer rundt p√• et barndomstraume, som blusser op og kr√¶ver en form for forl√łsning, da han bliver involveret i en s√•kaldt hormonmafia ‚Äď en gruppe m√¶nd, som ulovligt smugler hormoner og tvinger kv√¶gavlere til at bruge det p√• deres kreaturer.

Jacky er en ko
Symbolikken i Bullhead g√•r ikke tabt p√• sit publikum. Jacky er siden sin barndom blevet tvunget til at tage testosteron og man skal ikke l√¶gge mere end f√• brikker sammen for at skue Roskams tydelige hensigt til at sidestille Jacky med det forsvarsl√łse kv√¶g. Tyrehovedet skrider da pludselig til handling og b√łllebank efterf√łlger. Ideen med filmen er p√• papiret velfungerende og oplagt til det helt store opg√łr med traumer, tabt k√¶rlighed, familiem√łnstre og ikke mindst Jackys rolle i sit eget liv. Problemet synes dog at ligge i selvsammes stejlen i at indr√łmme og st√• ved sine psykologiske funktionsfejl. Han hopper og danser som katten om den varme gr√łd og form√•r ikke at r√¶kke ud til den pige, han forelskede sig i som barn, og som atter er dukket op i hans liv.

41 Shadows
Ber√łringsangst
Den afg√łrende √•rsag til at denne film frustrerede mig til ingen ende, er da ikke blot dens komplet tillukkede og hum√łrforladte persongalleri, med undtagelse af to mekaniker klaphatte, hvis konstante pjatten synes aldeles fejlplaceret i en meget introvert film. Det er i s√¶rdeleshed i filmens egen omg√•else af Jackys voldsomme traume og hvori han selv pr√łver at finde hoved og hale, at den f√łlger lige luks efter ham og mister fodf√¶ste. Bullhead synes i stedet at udvikle sig til en j√¶vn og rodet fortalt h√¶vnhistorie, som fokuserer p√• forfejlede familiedynamikker og forskruede m√¶nd i overalls s√•vel som jakkes√¶t, uden megen fornemmelse for sit eget banes√•r og derfor ude af stand til at hj√¶lpe Jacky og sig selv som v√¶rk videre. Bullhead er et st√¶digt fors√łg p√• at l√łse op for en mands kv√¶lende traumer, men forbliver i sin st√¶dighed uforl√łst og indesp√¶rret.

Nogle trailers og en håndfuld billeder.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5