Anmeldelsesdato:09-12-2014
Mark RuffaloDan
Hailee SteinfeldViolet
James CordenSteve
Mos DefSaul
Adam LevineDave

Musikalsk byvandring

En film kan have sine kvaliteter i mange forskellige aspekter af håndværket – de allerbedste har som regel styrker på tværs af hele pladen, men man kan også komme rigtig langt ved bare at være en uforbederlig charmetrold. En sådan film er Forelsket i New York og dens instruktør, irske John Carney, som slog gevaldigt igennem med den charmerende musical Once om to menneskers møde på gaden i Dublin. Den var billigt spillet, sparsomt skrevet og spillet af to skuespillere med meget begrænset erfaring – men umådelig charmerende og ganske enkelt dejlig.

Med Forelsket i New York har Carney oppet sig i forhold til budget og ambitionsniveau, men hans særlige evne til at fortælle en historie afslappet, ægte og med musikken som den fundamentale drivkraft er i høj grad til stede. For hans newyorker-fantasi om at starte forfra på enten noget uafsluttet eller i en helt frisk retning har en decideret skøn lille sag med oceaner af hjertevarme og vindende præstationer af Mark Ruffalo og Keira Knightley i de centrale roller.

Dan er musikproducer og en tidligere markant aktør i New Yorks musikverden, men de sidste mange har han ikke formået at følge med markedet, og det er hans anderledes forretningsindstillede partner Saul, der driver biksen. Dan er i stedet på vej ned i en personlig deroute, flyttet fra kone og barn, og kort efter åbningsteksterne også uden job. Nedtrykt vakler han ind på et værtshus, hvor den sårbare Greta netop er blevet lokket på scenen af sin ven, og dér, midt i whisky-rusen hører Dan noget ingen af de andre oplever. En musik, som han kan se potentialet i.

Dan og Greta danner et skævt og modvilligt makkerpar og snart går de i gang med en pladeindspilning, som bruger hele den fantastiske metropol som bagtæppe og samtidig hjælper dem begge på vej med at få startet forfra på deres liv. Handlingen og rammen omkring personerne er sine steder bimlende banal, så at den føles som et stort og varmt kram skyldes alene Carneys evne til at skabe ægte øjeblikke midt i det kunstige og hans to skuespilleres vilje til at finde lag i deres figurer, som knapt kan anes på manuskriptplan.

Udfaldet er sommerens vel mest charmerende film, der ganske vist har en lidt kompliceret fortællestruktur med flere indskudte tilbageblik og en nærmest naiv romantisk indstilling til storbyen – men som samtidig byder på dejlig musik, en forræderisk glad tåre i øjenkrogen, når livet går op i en højere enhed for Dan og Greta, mens de rykker tilbage til start – og en glimrende rolle til Maroon 5-forsangeren Adam Levine som spiller Gretas rockstjerne-kæreste. Man konstaterer med glæde, at Carneys talent for hverdagsmusicalens magi ikke var en engangsforestilling – og nyder turen rundt i New York med musik i øret og skønne mennesker på lærredet.

Blu-ray'en byder ikke på noget bonusmateriale.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5