Anmeldelsesdato:12-12-2014
Zoe SaldanaGamora
Dave BautistaDrax the Destroyer
Bradley Cooperst: Rocket Raccoon
Vin Dieselst: Groot
Lee PaceRonan the Accuser

Hitkavalkade under stjernerne

Marvel-universet forts√¶tter med at levere kul√łrt underholdning til biografpublikummet, og nu l√¶gges der en ny sten til den omfattende Avengers-paraply af filmserier. Vi troede ellers, at vi var n√•et raden rundt, da The Avengers samlede de forskellige superhelte i en f√¶lles film, men fra universets yderste udkant kommer nu den virkelig veloplagte Guardians of the Galaxy med et helt friskt persongalleri. En samling af n√¶rved-og-n√¶sten helte, som Marvel selv i to omgange har haft samlet en selvbestaltet vogtergruppe med hele galaksen som ansvarsomr√•de.

Walt Disney
Forfatter og instrukt√łr James Gunn er et legebarn af den bedste skuffe, og hans tilgang til Marvel-universets udst√łdte helte er pr√¶get af nostalgi, k√¶rlighed og en varm humor, der helt uden at skelne til universets rammer refererer vidt og bredt til vores popul√¶rkultur. Centralt har vi Peter Quill, Star-Lord blandt venner, der i denne version bliver kidnappet fra Jorden som dreng og opl√¶rt af intergalaktiske skattej√¶gere med intet andet end en walkman og et kassetteb√•nd med 70‚Äôer/80‚Äôer-hits som minde om hans opv√¶kst. Da vi m√łder ham som voksen, er han centrum i sin egen verden og p√• jagt efter en sj√¶lden genstand ‚Äď The Orb ‚Äď som skal g√łre ham rig. Mange andre er dog med i jagten ‚Äď og andre p√• jagt efter dus√łren p√• Quills hoved. Venner og fjender formes, og s√•ledes betinget af omst√¶ndighederne dannes det umage hold af galaksevogtere omkring vores selvsikre hovedperson: Vaskebj√łrnen Rocket, Tr√¶et Groot, Drax the Destroyer og Gamora, der g√•r op mod sit destruktive ophav ‚Äď galaksens store trussel Thanos og hans kompagnon Ronan.

Der er absolut gyldne √łjeblikke i Guardians of the Galaxy, hvor James Gunn rammer en perfekt blanding af 80‚Äôer-nostalgi, 00‚Äôer-selvbevidsthed og en grundl√¶ggende k√¶rlighed til materialet. Filmen er allerede bekr√¶ftet som den f√łrste i en selvst√¶ndig serie, samtidig med at n√łglefigurer m√• kunne forventes at dukke op i en kommende Avengers-film, men man fornemmer alligevel, at Gunn har haft et behov for at f√• det hele med her. Sp√¶ndende sidehistorier bliver n√¶vnt i halve s√¶tninger, The Collector-figuren i Benicio Del Toros skikkelse er reduceret til en g√¶steoptr√¶den og galaksens fredelige centrum Nova bliver kun skitseret, hvilket er lidt synd, da det spiller en stor rolle i l√łbet af filmen.

Walt Disney
Det er dog mindre indvendinger, fordi de ting, der virker, fungerer s√• ualmindeligt godt. Forholdet mellem verdens-vaskebj√łrnen Rocket og den n√¶r-mutte Groot (med stemmer af hhv. Bradley Cooper og Vin Diesel) er k√¶rligt beskrevet, Chris Pratt har en fest i hovedrollen og soundtrackets perler√¶kke af store musikalske kendinge bruges med stor humoristisk timing aktivt i filmen. Guardians of Galaxy er storsl√•et underholdning i en film, der af ren og sk√¶r k√¶rlighed vil alt for meget p√• √©n gang.

(- af LB)

Instrukt√łr James Gunn har b√•de indtalt et par bem√¶rkninger til de fem slettede scener og et helt kommentarspor og begge er klart anbefalelsesv√¶rdige. Gunn er sp√¶ndende selskab med en masse forklaringer og fort√¶llinger, der g√•r grundigt bag om filmens tilblivelse og et par private anekdoter oveni info-str√łmmen. Det hele er ganske afslappet og tilg√¶ngeligt, og sammen med de to featuretter (den tredje p√• blu-ray‚Äôen handler bare om The Avengers: Age of Ultron) og lidt fraklip er det en fin lille bunke bonus man f√•r serveret.