Anmeldelsesdato:15-12-2014
Ian McShaneAmphiaraus
John HurtLord Cotys
Rufus SewellAutolycus
Aksel HennieTydeus
Ingrid Bolsø BerdalAtalanta

Respektløse fjollerier i blodige rammer

Den amerikanske filminstruktør Brett Ratner er lidt af et legebarn, og den tidligere wrestler og ultimative showman, Dwayne Johnson, er glad for at lege klovn, så det virker som en god kombination at sætte de to sammen. Den første trailer til deres fælles filmprojekt så ellers frygtelig selvhøjtidelig ud, men filmen besidder heldigvis en solid omgang humor. Hvilket i sidste ende redder den fra at falde i den kiksede – for ikke at sige kitschede – fælde, når man er udstyret med så mange muskler, så lidt tøj og så mange klichéer. Omvendt hjælper det, at de græske guder og legender bliver nyfortolket her og historien om Hercules berømte 12 heltegerninger behandles temmelig kreativt.

Gladiator-lite
Johnson spiller naturligvis sagnhelten Hercules, som i dette univers er knap så meget en frisk helt som han er bitter sjæl. Traumatiseret over mordet på sin smukke hustru og tre små børn, som han muligvis selv har myrdet, arbejder han nu som lejesvend i tydelig flugt fra sin fortid og lever højt på de vilde historier, der florerer omkring hans navn. I selskab med en flok brogede krigere, som han er den første til at indrømme, han ikke kunne udføre sit arbejde uden, lokkes han til den østlige del af Grækenland for at hjælpe en desperat konge med at afværge en kommende borgerkrig.

De fire esser
Der er ikke tale om det store tunge plot eller de indviklede handlingstråde i Hercules’ tilfælde. Den er såre simpel. Baseret på Steve Moores graphic novel vælger den at fortælle sin historie om den stærke og sejrrige Hercules, søn af Zeus og overlever af dennes hustrus jaloux vrede, fra en ny og mere beskidt vinkel. Vinklen er Hercules’ fem venner, den ældre Amphiaraus (Ian McShane), soldaterkammeraten Autolycus (Rufus Sewell), amazonen Atalanta (Ingrid Bolsø Berdal), vildmanden Tydeus (Aksel Hennie) og endelig nevøen Iolaus (Reece Ritchie), der med talegaverne i orden er gruppens PR-mand. Hercules er stadig en kraftkarl uden lige, men hans samspil med vennerne er filmens egentlige styrke. Ikke så meget fordi Johnson er særdeles troværdig som stærk kriger, men især fordi de to seje nordmænd og de to tunge britiske karakterskuespillere er fantastisk selskab.

"Fucking centaurs"
Med 98 minutter har Ratnett forstået at en actionfilm ikke behøver at drukne i omfattende og ligegyldige forklaringer og svulstigt CGI-extravaganza. Her skæres enkelt og direkte ud af historien. Et par ikke specielt elegante flashbacks, nogle usympatiske skurke og noget ganske flot CGI-arbejde mixet sammen med vores herlige Hercules-bande udgør en lettere rodet actionfilm, men også en legesyg og uprætentiøs film, der ikke stiller så store krav til sig selv og sit publikum. Den vil bare gerne hygge med solide blodudgydelser over sin lette ramasjang. Og det er tilsyneladende muligt at lave en luftig actionfilm om besidderiske mænd, krig og terror uden at man ikke også kan få lov at trække på smilebåndene imellem de dramatiske udbrud. Man kan ikke kalde filmen en komedie af den grund, men det unægtelig underholdende at se Hercules & Co. uddele bank til folk og fæ.

Blu-ray’en bliver solgt med overskriften Extended Cut, men de ekstra tre (ja, 3!) minutter gør ikke den store forskel.
Ekstramaterialet til udgivelsen er dog ikke helt ligegyldigt. Der er hele 15 slettede eller lidt udvidede scener og fem fine featuretter, der dækker diverse aspekter omkring filmens tilblivelse: Skuespillerne, kulisserne og effekterne.
Overskuelige og sympatiske. Lige som Brett Ratners kommentarspor, indtalt med producer Beau Flynn, der emmer langt væk af dedikation til filmen. De herrer snakker meget positivt om arbejdet med fysisk at bygge filmen og er gode til at give kredit og ære til alle deres kolleger.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9