Anmeldelsesdato:03-12-2014
Jason ClarkeMalcolm
Gary OldmanDreyfus
Keri RussellEllie
Toby KebbellKoba
Kodi Smit-McPheeAlexander

Næste skridt mod katastrofen

Hollywoods trang til at genindspille sig selv kommer i mange forskellige former og af varierende kvalitet, men fors√łget p√• at genskabe Abernes Planet som en holdbar filmserie er blandt de bedre og mere seri√łse tiltag. F√łrste bud kom for tre √•r siden og var en skr√¶mmende og velfungerende fort√¶lling om abeungen Caesar og hans f√łrste sp√¶de skridt ind p√• scenen som en j√¶vnbyrdig modstander til mennesket ‚Äď og forts√¶ttelsen samler op sm√• 10 √•r efter opg√łret p√• Golden Gate-broen i San Francisco, hvor aberne fortrak ind i skovene, mens en virus udviklet i laboratoriet og testet p√• aber begyndte sin d√łdsmarch kloden rundt.

Fox Film
Nu er Caesar leder for aberne i skoven, mens kloden stort set er ryddet for menneskeliv. En dag kommer en gruppe mennesker dog gennem skoven i fors√łget p√• at f√• genstartet en d√¶mning, der kan generere str√łm til deres beboelse i den apokalyptiske San Francisco ‚Äď og snart ruller den bold, der skal f√łre til abernes endelige overtagelse af planeten. Rupert Wyatt, der stod bag kameraet p√• den f√łrste film, forlod forts√¶ttelsen p√• grund af uenighed om retningen, og den alsidige Matt Reeves, der blandt andet har den interessante Cloverfield og genindspilningen af Lad den rette komme ind p√• cv‚Äôet, har taget over med god sans for b√•de det lille drama og de st√łrre actionscener. Skuespillerholdet er skiftet helt ud, bortset fra Andy Serkis‚Äô levende og nuancerede motion capture-pr√¶station som Caesar, der er vokset op til et demokratisk magtv√¶sen, som leder abeflokkens m√łde med menneskene med taktisk snilde og en intention om mindst mulig vold ‚Äď men som ogs√• m√• se sig underl√łbet b√•de af menneskelig falskhed og illoyalitet i egne r√¶kker.

S√•ledes bliver dette mellemstykke i beretningen til et studie af civilisationens fald i en driftsb√•ret verden, hvor basale instinkter som h√¶vnt√łrst, magtbeg√¶r og god gammeldags frygt bliver drivende kr√¶fter i stedet for fornuften og medmenneskeligheden, s√•fremt man kan tale om en s√•dan, n√•r det handler om aber. P√• menneskesiden er begge typer ogs√• repr√¶senteret med australske Jason Clarke som den tillidsfulde og reelle mods√¶tning til Gary Oldmans v√•benf√łre leder af den desperate menneskegruppe. Nogle mods√¶tninger tr√¶kkes lige vel h√•rdt nok op, is√¶r i skildringen af menneskene, men det er interessant at se, hvordan balancen undervejs i filmen tipper, s√• vi ender i en verden, der i stadig st√łrre grad er egnet til abernes tilv√¶relse. Vi ved jo godt, hvor vi skal ende: et sted, hvor Charlton Heston kan ankomme og forundres over hvad der er sket med hans planet ‚Äď s√• det er ikke m√•let s√• meget som vejen, der er attraktionen i disse prequels til den originale filmserie.

Fox Film
Abernes planet ‚Äď Revolutionen fastholder den grundige og realistiske tilgang til fort√¶llingen om Caesars vej mod magten, men glemmer heller ikke at udfylde sin rolle som stor kul√łrt underholdningsfilm. Is√¶r i starten, hvor vi via en lang, ordl√łs √•bningssekvens f√łres ind i abernes verden, imponerer filmen med sin stringens og detaljerigdom ‚Äď sidenhen g√•r noget af logikken fl√łjten, mens konflikten spidser til ‚Äď og vi ender i en fin parallelscene til den f√łrste films slutning, hvor aberne trak sig tilbage fra menneskenes verden. Denne gang blot med de n√łdvendige omvendte fortegn for at den n√¶ste film i serien kan bringe os endnu t√¶ttere p√• det uafvendelige m√•l.

Man kommer seri√łst bag om tilblivelse af filmen med det imponerende bonusmateriale, man finder p√• blu-ray‚Äôen. Featuretterne, overskuelige 10-20 minutters info-indslag, d√¶kker vinkler som skuespillerne, kulisserne og teknologien, mens instrukt√łr Matt Reeves p√• kommentarsporet leverer fine detaljer omkring indspilningen af filmen, specielt arbejdet med mo-cap og aberne.
Han er en fremragende fort√¶ller ‚Äď en af dem, der burde give kurser! ‚Äď og n√¶sten alt hvad han freml√¶gger er interessant for oplevelsen af filmen.

En glimrende udgivelse, hvor ekstramaterialet ikke blot er omfattende for syns skyld men også indholdsmæssigt er spændende og berigende.

Human Flow9/11