Anmeldt af:Nadia Parbo

Premieredato:06-01-2015
Kim BasingerMaria
Jordan PrenticePetit
Sebastian SchipperPeter
Peter StormareThe Russian

Kunst, en junkie-dværg og ulovlige babyer

En skuespilpræstation kan gøre meget. Den kan ødelægge en ellers god film, men den kan også – som man kan se i Anders Morgenthalers film I Am Here gøre op for en oplevelse, der ellers ville have føltes en smule som en film, hvis primære formål lader til at være at imponere sine instruerende forbilleder og betage et kunstnerisk publikum. Med den animerede film Princess fra 2006, viste Morgenthaler, at han i sit hjerte er en politisk instruktør, men med I Am Here vil han noget mere. Det virker kun delvist, men som sagt; med en god hovedrolleindehaver kan man meget.

Og selvfølgelig betyder det noget at have Kim Basinger på holdet. Hun spiller forretningskvinden Maria, der vil have et barn. Uden et barn er hun ikke et helt menneske. Uden et barn vil hendes liv være uden mening. Denne holdning bliver ikke delt af hendes mand, så Maria drager ud for at finde et barn ved grænsen, hvor spædbørn bliver solgt til billige penge for at leve et liv i prostitution. Hjælp får hun af junkie-dværgen Christian og det umage par bevæger sig nu i gråzonen mellem det liv, man bliver født til og det liv, man kan blive kidnappet til.

Det er ikke første gang, at denne gråzone bliver analyseret i film. I Ben Afflecks Gone Baby GoneCasey Affleck i sidste ende være moralens vogter og Susanne Bier kommer med sit bud på problematikken i den kommende danske film En dag til. Morgenthalers film er lidt mindre strømlinet. Den vil hellere være arthouse end mainstream. Det er lige præcis dette behov, der gør den en smule underlegen i forhold til sit emne. Sceniske billeder og Marias døde, hviskende barn er ikke et nyt kunstgreb – bare spørg Terrence Malick – og det ville passe Morgenthaler meget bedre at skabe en anden måde at få gennemført sin pointe.

I Am Here lover meget for Anders Morgenthalers fremtid som instruktør, men han er der bare ikke helt endnu. For at lave den film han stadig har i ærmet og en dag vil imponere os alle med, skal han først være en mere selvsikker instruktør, der ikke behøver at overbevise tilskueren om, at han er ligeså god som sine forbilleder. Med I Am Here viser han, at han – som i Princess – ikke er bange for at blande det sårbare med det grusomme. Hvis han er ligeså frygtløs, når det gælder om at glemme trættende kunstgreb i sin næste film, har vi vist et hit.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5