Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Kate BosworthAnna Howland-Jones
Shane McRaeCharlie Howland-Jones
Hunter ParrishTom Howland
Alec BaldwinDr. John Howland
Seth GilliamFrederic Johnson

Et nuanceret identitetstab

Film om sygdomsramte personer bliver der efterh√•nden lavet rigeligt af. Jeg beklager kynismen, men min indre pessimist har efterh√•nden sv√¶rt ved at tro, at intentionerne bag disse film altid er lige gode. I denne omgang handler det s√• om en succesfuld lingvistikprofessor, der allerede som 50-√•rig rammes af Alzheimers. Men hvis man ser bort fra Julianne Moores Oscar-bel√łnnede pr√¶station, har Jeg er stadig Alice s√• overhovedet noget at byde p√•? Og var Oscar-statuetten i det hele taget fortjent?

Mit f√łrsteh√•ndsindtryk er ikke godt. Uden nogen form for introduktion bliver vi smidt direkte ind i en f√łdselsdagsscene, der lige s√• godt kunne v√¶re taget fra en tilf√¶ldig tv-serie. Her ser vi Alice snakke med sin familie om emner omtrent lige s√• intetsigende som den restaurant, de sidder p√•. Scenen, som udelukkende har til form√•l at introducere karaktererne, er ganske vist kort, men illustrerer en mangel p√• elegance, som desv√¶rre er symptomatisk for filmen.

Det er i det hele taget tydeligt, at Jeg er stadig Alice ikke har v√¶ret en dyr film. Med undtagelse af en ferm l√łbescene, hvor et roterende kamera og sl√łrede omgivelser fremh√¶ver Alices forvirring, s√• minder billedsiden side mest af alt om en tv-produktion. Filmens karakterer er til geng√¶ld behandlet med en omhyggelighed, jeg ikke kan s√¶tte en finger p√•. For selvom jeg gudskelov ikke selv har kendt nogen, som har haft den helt igennem forf√¶rdelige sygdom, s√• er Alices gradvise transformation fra lykkelig gift karrierekvinde til levende gr√łntsag s√• overbevisende skildret, at jeg aldrig var i tvivl om sygdomsforl√łbets realisme.

En stor del af denne autenticitet kan Julianne Moore takkes for. Det er ganske enkelt imponerende at se, hvordan hun aldrig overspiller, men gang p√• gang rammer den helt rigtige nuance ‚Äď b√•de n√•r Alice er ved sin fulde bevidsthed, og n√•r hun hverken kan huske, hvem og hvor hun er. Filmens biroller fortjener ‚Äď trods deres begr√¶nsede st√łrrelse ‚Äď ogs√• ros. For p√• trods af at Alices mand spillet af Alec Baldwin tydeligvis prioriterer arbejdet h√łjest, s√• fremst√•r han ikke som den skurk, han let kunne v√¶re gjort til. Ogs√• hans situation, havde jeg forst√•else for.

Jeg er stadig Alice er ligesom den tematisk besl√¶gtede Stille hjerte et oprigtigt og afd√¶mpet portr√¶t af en s√łrgmodig situation. Selvom der strukturm√¶ssigt og rent filmteknisk m√•ske ikke er meget at komme efter, s√• er den nuancerede karaktertegning i sig selv en biografbillet v√¶rd. Pr√¶cis hvor forf√¶rdelig Alzheimers er, viser Julianne Moore med en pr√¶station, der fortjent gav hende en Oscar.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Han har spillet hende ægtemand i √©n film og instrueret hende i en anden - hvem er der tale om?