Benicio Del ToroSauncho Smilax, Esq
Reese WitherspoonDeputy D.A. Penny Kimball
Josh BrolinLt. Det. Christian F. "Bigfoot" Bjornsen
Jena MaloneHope Harlingen
Owen WilsonCoy Harlingen

Krimi i kannabisens tåger

Chinatown var en af 70‚Äôernes helt store krimier, en film noir fra 20‚Äôernes Californien, hvor kampen om land og vand i det solbeskinnede Los Angeles gav privatdetektiven Jake Gittes nok at se til. Inherent Vice er dens syrede 2014-f√¶tter, f√łdt fra samme kreative sk√łd om en privatdetektiv og en sag om landomr√•der i Los Angeles, og i stand til at betragte et samfund og en tidsperiode p√• sikker afstand.

Warner Bros.
Paul Thomas Anderson er en af de yngre instrukt√łrer, der med markante og personlige film er med til at s√¶tte en kunstnerisk standard i amerikansk film, og efter store dramaer som Magnolia og There Will Be Blood har han med filmatiseringen af Thomas Pynchons roman "Inherent Vice" lavet det t√¶tteste, han sikkert kommer p√• en komedie. Centralt i fort√¶llingen er privatdetektiven ‚ÄĚDoc‚ÄĚ, som gennem solide hasht√•ger i 70‚Äôernes Los Angeles l√łser sager og betragter samfundets opsplitning efter ungdomsopr√łret. Det er hippierne mod traditionalisterne ‚Äď og med radikale yderfl√łje p√• begge sider af det politiske spektrum.

En dag kontaktes han af en tidligere flamme, der nu er k√¶reste med en ejendomsmogul, hvis kone m√•ske planl√¶gger at skaffe sig af med ham. Hun beder ‚ÄĚDoc‚ÄĚ om hj√¶lp med at finde ud af, hvilken rolle i komplottet, hun skal spille, og modstr√¶bende g√•r han i gang med at indsamle informationer. Herfra spreder krimiplottet sine komplekse fangarme ud gennem det solbeskinnede Los Angeles, hvor politiet i skikkelse af den firsk√•rne Bigfoot bliver b√•de en mod- og medspiller. Man skal holde godt fast for at f√• alle detaljer med ‚Äď hvis man da v√¶lger at insistere p√• at ville forst√• sammenh√¶ngen.

Warner Bros.
For Anderson er ikke blot interesseret i krimiplottet, som bliver h√•ndtereret med lige dele alvor og komik. Fokus er i endnu h√łjere grad p√• det skred i samfundets selvopfattelse, der skete med ungdomsopr√łret og hippiebev√¶gelsens ankomst. Hvordan der pludselig blev skabt vidt forskellige verdensbilleder p√• hver side af kl√łften ‚Äď og dynamikken mellem disse to verdener, der p√• skift betragter hinanden som arvefjender, nyttige idioter og medmennesker. De repr√¶senteres af Joaquin Phoenix‚Äô storsl√•ede stener-detektiv og Josh Brolins firsk√•rne politimand ‚Äď og det er mellem dem, at kultursammenst√łdet virkelig giver v√¶rdi.

Inherent Vice er ingen lettilg√¶ngelig krimi i klassisk format, men som let t√•get tidsbillede af et samfund, der kortvarigt var revet fra hinanden, rummer den interessante perspektiver, en sk√¶v og akavet humor og en r√¶kke virkelig gode pr√¶stationer. I perioder taber den plottr√•den og famler lidt efter fodf√¶ster, hvilket p√• sin vis er sympatisk nok p√• linje med hovedpersonen, men ogs√• lidt frustrerende og som en af de sten i skoen, som b√•de irriterer og fascinerer. Det √¶ndrer dog ikke ved, at projektet er gennemf√łrt og konsekvent, s√• hvis man foretr√¶kker den personlige stemme fra amerikansk film over velsmurt plotafvikling, s√• er Inherent Vice et glimrende bud p√• √•rets mest syrede krimi og et sk√łnt tilbagevenden til film noir-genrens sk√¶bnesvangre grundstemning.

Hvem har ikke spillet Napoleon?