Varighed:107 minutter
Instruktør:Ole Christian Madsen

Premieredato:19-02-2015
Joachim FjelstrupEik Skal√łe
Marie Tourell S√łderbergIben

Den ufuldendte fortælling

Ole Christian Madsen lavede som ganske ung en dokumentarfilm om det legendariske beat-band Steppeulvene, i √łvrigt produceret af den tragisk terrordr√¶bte filmproducer, Finn N√łrgaard. Filmen kan opst√łves p√• Youtube og fort√¶ller historien om bandet, der udgav √©n LP og spillede ganske f√• koncerter, f√łr dets mytiske forsanger Eik Skal√łe drog √łstp√• og endte med at beg√• selvmord i gr√¶nselandet mellem Indien og Pakistan.

SF Film - Nikola Predović
Deres korte musikalske karriere til trods har Steppeulvenes ene udgivelse "Hip" sat et uudsletteligt spor i dansk musikhistorie, og Eik Skal√łes historie i s√¶rdeleshed rummer oceaner af fascinationskraft og et sp√¶ndende generations- og tidsportr√¶t i sin egen ret. Derfor er Ole Christian Madsen nu ‚Äď n√¶sten 30 √•r senere ‚Äď vendt tilbage til historien og s√¶tter fokus p√• Skal√łes formative √•r, hvor forstadstilv√¶relsen i for√¶ldrenes hjem i Nordvest-kvarteret blev skiftet ud med beatnik-bev√¶gelsens gr√¶nsebrud og frie s√łgen efter en st√łrre sandhed og et alternativ til for√¶ldregenerationens stivnede samfundsmodel.

For Skal√łes vedkommende endte den s√łgen i stoffernes vold, hvor eksperimenterne med stadigt mere effektive rusmidler b√•de skabte syret grobund for musikkens og ikke mindst lyrikkens fabulerende og ukontrollerede universer, men ogs√• rev fundamentet v√¶k under den s√łgende og nysgerrige generation bag ungdomsopr√łret. Hans historie i de √•r i 60‚Äôerne, hvor han gik fra atomaktivist til nationalt f√¶nomen, er kul√łrt og spraglet fortalt af Ole Christian Madsen, der med hum√łr og sikker stil skildrer optimismen og den fri k√¶rligheds blomstrende liv i filmens f√łrste halvdel, men som samtidig har lidt sv√¶rere ved at holde filmen i tempo i anden del, hvor stoffernes indtog tynger hovedpersonerne ned. Og det publikum, der h√•ber p√• 7 kvarters historisk underholdning om bandets historie m√• n√łjes med at se det behandlet som en udvidet fodnote hen mod slutningen.

SF Film - Nikola Predović
For ganske vist er Steppeulvene og den musik, de n√•ede at lave med Eik Skal√łe i spidsen, det mest synlige levn til eftertiden, men for Skal√łe selv var bandet snarere blot endnu en udtryksform, der skulle afpr√łves i den s√łgen, der rastl√łst og ensomt endte kort tid efter bandets sidste koncert. Derfor er doseringen korrekt i historien, hvor Skal√łe tr√¶der levende frem i den debuterende Joachim Fjelstrups imponerende pr√¶station og hvor hans inspiration og livs store, delvist uforl√łste, k√¶rlighed Iben spilles med fuld damp af Marie Tourell S√łderberg, der blev mere kendt i efter√•ret som Inge i tv-serien 1864. Steppeulven er et godt og kreativt portr√¶t af en tid, hvor et nyt samfund n√•ede at titte frem, indtil det faldt sammen om sig selv og med en k√¶rlighedsfort√¶lling i centrum, som bliver drivkraften i hele vores hovedpersons livs- og sindsrejse.

Hvad er Woody Allens rigtige navn?