Premieredato:26-02-2015
Eddie RedmayneStephen Hawking
Felicity JonesJane Hawking
David ThewlisDennis Sciama
Emily WatsonBeryl Wilde

Geniet set udefra

Historien om Stephen Hawking, den eminente fysiker der ikke alene er kendt for sin forskning, men ogs√• for sin fysiske fremtoning, rummer alle muligheder for at blive den storladne fort√¶lling om geniet, der overkom sin brutale sygdom og trodsede alle odds. Men den befinder sig ogs√• faretruende n√¶r den kant, der f√łrer ned i dyndet af kl√¶brige og h√łflige biografiske film, hvis bl√łde billeder og indtr√¶ngende skuespil bringer minder om tv-film fra den mest intetsigende skuffe.

Instrukt√łren James Marsh, der har haft st√łrst succes i dokumentargenren, l√¶ner sig op af den f√łrste hustrus beretning om livet med Stephen Hawking ‚Äď og det er m√•ske i virkeligheden nok den st√łrste fejltagelse. Jane Hawking m√łdte den unge Stephen til en fest i tiden f√łr ALS havde ramt det unge geni. Her var han blot en ranglet og lidt kejtet ung mand, der fra tid til anden havde sv√¶rt ved at holde p√• en kuglepen, men ellers var som universitetsstuderende i 60‚Äôerne var flest. De flirter, finder sammen og omkring det tidspunkt, hvor det begynder at blive seri√łst, rammer diagnosen.

Lægerne giver den unge Stephen en fremtidsudsigt på et par år og beskriver detaljeret, hvordan han langsomt vil tabe muskelkontrol og til sidst være spærret inde i en krop, der ikke lystrer. Han bryder heroisk forbindelsen med Jane, men hun insisterer på at tage rejsen med ham. Heltemodigt og selvopofrende. Rejsen bliver dog længere end forventet, for Stephen Hawking er stadig i live i dag og en af klodens mest prominente forskere.

Stemmen mistede han for mange √•r siden, men den blev erstattet af den ikoniske computerstemme, som han styrer via en anordning, der hurtigt lader ham v√¶lge de rigtige ord. Den stemme er blevet synonymet med Hawking i den brede offentlighed, mens den videnskabelige verden nok i h√łjere grad gl√¶der sig over hans bidrag til vores forst√•else af vores univers.

Desv√¶rre er historien om ham som fortalt gennem hans f√łrste kones √łjne ikke i stand til at l√łfte sig fra et ret uinspireret gennemsnit af biografiske fort√¶llinger. Eddie Redmayne g√•r ‚Äď for nu politisk ukorrekt at citere Tropic Thunder - ‚ÄĚfull retard‚ÄĚ i hovedrollen og vinder sin Oscar for en pr√¶station, der nok er teknisk imponerende, men som aldrig rigtig r√¶kker helt ind i personen. Filmen laver sine n√łdvendige nedslag i fort√¶llingen, men overrasker aldrig og kommer aldrig med en selvst√¶ndig udl√¶gning af personen. Man beh√łver blot kigge p√• Julian Schnabels dybt r√łrende Dykkerklokken og sommerfuglen for at se, hvordan man kan skildre livet i en umedg√łrlig krop ‚Äď men her forbliver vi registrerende p√• ydersiden.

Kun en enkelt sekvens hen mod slutningen antyder, hvad filmen kunne have gjort med materialet. For man fornemmer, at det er et levende, vidende og meget humoristisk menneske, der gemmer sig bag handicappet ‚Äď og i denne scene, hvor Hawking i en dr√łmmetilstand under et foredrag rejser sig fra k√łrestolen for at samle en k√łn kvindelig tilskuers kuglepen op, kommer vi s√• uendeligt meget t√¶ttere p√• en interessant skildring af personen bag den ydre fremtoning end p√• noget andet tidspunkt i filmen. Det er en skam at valget af tilgang til historien bliver for h√łflig og bange for at g√• til emnet med andet end en decideret museal tilgang, for der er masser talent samlet omkring filmen, der kunne have forl√łst fort√¶llingen om Hawking langt mere interessant, hvis blot man havde turdet.

Hollywood laver ofte film om samme emne med kort tids mellemrum. Hvilket filmpar passer i denne sammenhæng ikke ind?