Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen

Premieredato:05-02-2015
Björn Afzelius
Åge Aleksandersen
Marianne Lindberg De Geer
Mikael Wiehe

Kompleks musiker i ordinær dokumentar

Der findes efterhånden ikke en musiker, som ikke har fået sin egen dokumentar. Nu er, fristes jeg til at sige, turen så kommet til svenske Björn Afzelius, der fra starten af 70’erne til sin død i 1999 var en fast bestanddel af de svenske såvel som danske og norske hitlister. Men én ting er at kunne sælge plader, noget helt andet er at være genstand for en dokumentarfilm.

Camera Film
Ved første indtryk virker Björn Afzelius da heller ikke som en person, man gider beskæftige sig med i godt og vel halvanden time. De runde briller og kombinationen af langt, leverpostejsfarvet hår og høje tindinger er snarere noget, man forbinder med en tør historieprofessor end en musiker, der har fyldt Orange Scene. Men Afzelius er heldigvis mere interessant og kompleks, end han ser ud. For mens privatpersonen Affi er reserveret og for alt i verden ikke ønsker at blotte sig, så er musikeren Björn Afzelius hudløst ærlig og inderlig.

Denne dobbelthed er det klart mest interessante ved Magnus Gertten og Stefan Bergs dokumentar, der i sin opbygning ellers mildest talt er ordinær. Ved at kombinere arkivmateriale og interviews med kolleger og venner bliver vi ført igennem Afzelius liv stort set fra start til slut. Det har resulteret i en film, der byder på anekdoter om alt lige fra udsolgte koncerter og politisk aktivisme til utroskab og pengesmugling. Underholdende fortællinger er der nok af, men fordi filmen forsøger at nå det hele på 96 minutter, føles den desværre ofte forhastet. Det nævnes bl.a. i forbifarten, at Afzelius først så sin nyfødte datter efter tre dage. Men hvorfor det var tilfældet, finder man aldrig ud af.

Camera Film
Hvis man i forvejen ikke kan få nok af den folkekære sanger, vil man med al sandsynlighed nyde at få en rundtur i den svenske musikers liv. Men for mit vedkommende var Björn Afzelius: Tusen bitar hurtigt glemt. Interessante anekdoter mangler der ikke, og man fornemmer en kærlighed til stoffet fra instruktørernes side, men desværre udebliver den skarpe vinkling, der kunne have gjort filmen til mere end en jævn biografisk dokumentar.

Hvilken popstjerne lægger stemme til Arthur i Shrek 3?