Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Taron EgertonGary 'Eggsy' Unwin
Samuel L. JacksonValentine
Michael CaineArthur
Mark StrongMerlin
Sophie CooksonRoxy

Et tiltr√¶ngt los i r√łven til spiongenren

Med den forfriskende anderledes Kick-Ass form√•ede Matthew Vaughn at s√¶tte nyt liv i superheltegenren, som i 00‚Äôerne ellers ofte var pr√¶get af film, der tog sig selv mere alvorligt, end de stramme spandexdragter kunne klare. Med tegneseriefilmatiseringen Kingsman: The Secret Service har Vaughn form√•et at g√łre det igen. Denne gang er det dog ikke superheltegenren, men spionfilmen, som har f√•et tilsat en god portion humor og politisk ukorrekthed.

Fox Film
Handlingsmæssigt er Kingsman: The Secret Service dog forbavsende ordinær. For historien om den erfarne gentlemanspion Harry Hart, som tager den småkriminelle arbejderdreng 'Eggsy' under sine vinger, er dybest set bare en genfortælling af den klassiske mentor/elev-film. Og det kommer næppe heller bag på nogen, at Eggsys kamp for at blive den næste agent i det britiske spionfirma Kingsman bliver skubbet i baggrunden af en gal mangemillionærs ondskabsfulde planer.

Mens plottet m√•ske nok er pr√¶get af klich√©er, s√• er den selvironiske tone og det sprudlende h√łje tempo til geng√¶ld en k√¶rkommen tilf√łjelse til spiongenren. Sammen med den overdrevne tegneserievold og tonsvis af referencer til genrens andre film placerer det Kingsman: The Secret Service som den diametrale mods√¶tning til den underspillede John le Carr√©-filmatisering Dame, Konge, Es, Spion. S√• hvis du er p√• udkig efter et nuanceret portr√¶t af tilv√¶relsen som agent, s√• er du p√• sporet af den forkerte film.

Fox Film
Fremragende action har Matthew Vaughns film til geng√¶ld rigeligt af. Og i sin f√łrste egentlige actionfilm viser Colin Firth i rollen som Harry Hart, hvilken forbl√łffende god actionstjerne han ogs√• er. Is√¶r en scene i en kirke, der er optaget, s√• den ligner √©n lang indstilling, er noget af det bedste action, jeg l√¶nge har set. Her form√•r Firth, n√¶rmest p√• elegant The Matrix-man√©r, at nedslagte en hel kirke fyldt med opr√łrske rednecks, mens Lynyrd Skynyrds "Free Bird" brager igennem p√• lydsiden.

Det stjernesp√¶kkede cast, som er samlet til filmen, g√łr det i det hele taget sv√¶rt at holde begejstringen tilbage. At se den britiske gruppe af gentlemanspioner best√•ende af Colin Firth, Mark Strong og Michael Caine k√¶mpe imod Samuel L. Jacksons l√¶spende superskurk med storhedsvanvid er ganske enkelt en forn√łjelse. Uerfarne Taron Egerton er ligeledes et herligt karismatisk bekendtskab i rollen som den rapk√¶ftede gadedreng Eggsy.

Colin Firths actiondebut b√¶rer, p√• godt og ondt, pr√¶g af at v√¶re en tegneseriefilmatisering. For mens plottet i bedste fald kan betegnes som forglemmeligt, s√• er den h√¶sbl√¶sende action og ironiske distance med til at g√łre Kingsman: The Secret Service til et tiltr√¶ngt los i r√łven til spiongenren. Med hj√¶lp fra en perler√¶kke af Englands absolut bedste skuespillere har Matthew Vaughn lavet en forfriskende actionfilm, der b√łr v√¶re p√• enhver spionfans radar.

I hvilken film spiller Jack Nicholson ikke en politimand/detektiv?