Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen

Idris ElbaDuPont
Javier BardemFelix
Ray WinstoneStanley
Mark RylanceCox
Jasmine TrincaAnnie

Sean Penn forsøger at lave en Liam Neeson

Er midaldrende actionstjerner kommet for at blive? Hvis man kigger på den succes, Liam Neeson har haft de seneste år, er svaret et dundrende ja. Neeson er dog på ingen måde et særtilfælde. For også superstjerner som Denzel Washington og Colin Firth hører til blandt den stigende mængde af gråsprængte herrer, som har bevist, at den irske skuespiller langt fra har patent på den nye trend. Nu er turen så kommet til Sean Penn, der i sin første actionfilm har allieret sig med franske Pierre Morel, som også stod bag Neesons vellykkede actiondebut, Taken.

Det er nu ikke, fordi The Gunman er Taken om igen. For hvor Bryan Mills i Taken bar præg af at være mere end rigeligt godhjertet, så er Sean Penns posttraumatisk stress-ramte karakter, Jim Terrier, noget mere nuanceret. Han arbejder måske nok for en nødhjælpsorganisation, men han har en grum fortid med flere snigmord på samvittigheden. Et gammelt attentat på en congolesisk embedsmand viser sig også at være omdrejningspunktet for filmen. Flere år efter mordet, mens Jim er i gang med at udgrave brønde til den lokale befolkning i Congo, bliver han nemlig forsøgt myrdet. For at finde bagmændene og gøre det af med dem, inden de gør det af med ham, tager han derfor til Europa.

Det burde være starten på en nervepirrende listetur rundt i de europæiske storbyers gader, men det bliver det ikke. For selvom jeg på Sean Penns mildest talt dårligt maskerende solbriller kunne forstå, at han forsøgte at skjule sig, så delte jeg aldrig hans paranoia. Der var ganske enkelt ikke noget, som indikerede, at der rent faktisk skulle være nogen i hælene på ham. Filmens anden halvdel, hvori der bliver lukket op for actionsluserne, er heldigvis mere underholdende. Kampscenerne er ganske vist ikke ligefrem nyskabende, men jeg var tilstrækkeligt engageret i Sean Penns karakter til at lade mig rive med af den Taken-lignende action.

Hovedproblemet med The Gunman illustreres meget godt med den humanitære krise i Congo, som er bagtæppet til store dele af filmen. For i stedet for at bruge konflikten i Afrika til at fortælle en pointe er krisen, uden de store overvejelser, blevet skubbet i baggrunden. Netop de manglende overvejelser er filmens helt store problem. For selvom Sean Penn, hæsblæsende action og en humanitær krise individuelt set er gode ingredienser, så ved Pierre Morel ikke, hvordan han skal dosere dem. Der gør, at Liam Neeson i hvert fald i denne omgang ikke behøver at frygte for sin status som actionfilmens grand old man.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5