Ole GiæverMartin
Rebekka NystabakkHelle
Marte Magnusdotter SolemSigne
Sivert Giæver SolemKarsten
Trond Peter Stams√ł MunchFar

P√• eksistentiel l√łbetur i den norske vildmark

Gang p√• gang h√łrer vi, at den moderne mand er i dyb krise. Han har tilsyneladende sv√¶rt ved at finde sig til rette i en verden, hvor kvinder har stigende succes, og tilv√¶relsen faldbyder en kaskade af valgmuligheder. Den meget omdiskuterede mandekrise er s√¶rlig pr√¶gnant i de skandinaviske lande, hvor behovet for materielle goder for l√¶ngst er opfyldt. Den voksende selviscenes√¶ttelse og selvrealisering er vel blot et udtryk for dette. I den norske film Mod naturen portr√¶tteres den moderne mand og far Martin (Ole Gi√¶ver), der udadtil er velfungerende, men indadtil rummer kaos og tvivl. Martin bor i en mindre unavngiven norsk by sammen med sin kone Sigrid (Marte Magnusdotter Solem) og s√łnnen Karsten (Sivert Gi√¶ver Solem). Filmen er p√• fremagende og imponerende vis instrueret og skrevet af hovedrollen Ole Gi√¶ver selv ‚Äď man fristes n√¶sten til at kalde ham en norsk og lysh√•ret udgave af Orson Welles.

Øst for Paradis
Daskende lem
Mod naturen skildrer den mestendels anst√¶ndige og tilbageholdne Martin, der er taget p√• en solo weekendtur i den norske vildmark. For Martin er det selve meningen med tilv√¶relsen at kunne l√łbe frit og med daskende lem blandt naturens pr√¶gtigheder. P√• sin lange l√łbetur kan Martin b√•de forholde sig til og bearbejde de sp√łrgsm√•l, han tumler med til dagligt. Gennem en ufiltreret voice-over f√•r tilskueren adgang til alle Martins tanker og f√łlelser. Det lyder meget p√¶dagogisk, men er faktisk utroligt vellykket. Den vrimlende tankestr√łm giver et meget sandt, underfundigt og eksistentielt portr√¶t af den moderne mand, der d√łjer med uafklarede sp√łrgsm√•l herunder om han skal lade sig skille eller begynde helt forfra.

Kuldkastede og splittede
Ole Gi√¶vers Mod naturen er selvsagt ikke en film, der bugner med nervedirrende handling og h√łjsp√¶ndt drama. Derimod er filmen som en rislende elv, hvis vand l√łber ensformigt men ogs√• bruser en smule. Det er netop skildringen af naturens elementer og den menneskelige eksistens, der er filmens absolut st√¶rkeste sider. Mod naturen giver et meget realistisk billede af den moderne mands kuldkastede og splittede livssituation. Det er akkurat i sp√¶ndingsfeltet mellem det fast forankrede liv og muligheden for en ny ukendt tilv√¶relse, Martin befinder sig i. Mange m√¶nd vil med stor sandsynlighed kunne genkende Martins overvejelser og kvaler.

Øst for Paradis
Store f√łlelsesudsving
Norsk film har det seneste √•rti v√¶ret leveringsdygtig af b√•de sm√•filosofiske og morsomme film og b√łger. Det g√¶lder blandt andet Erlend Loes romaner og Bent Hammers film. Mod naturen l√¶ner sig op af denne tendens, men er samtidig sin helt egen originale skabning. De norske fjelde og skove s√łrger for en b√•de monomental og poetisk billedflade, og Ole Gi√¶ver er desuden suver√¶n i rollen som den kriseramte Martin. Naturen spiller faktisk en afg√łrende rolle til forst√•else af Martins f√łlelsesliv og krise. I en scene fors√łger han ligefrem at begrave sig selv levende, men i sidste ende skubber han de store jordstykker til side. I enkelte scener brager musikken i h√łretelefonerne, mens han forcerer forhindringer i form af klipper. S√•ledes rummer filmen store f√łlelsesudsving og metaforer, der ofte gengives gennem naturens dramatiske omgivelser. Mod naturen er med andre ord en rammende titel til en meget enkelt film, der gennem brutalt og smukt natursceneri tager livtag med store eksistentielle sp√łrgsm√•l.

Hvilken by er Matt Damon & Ben Affleck vokset op i?