Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen

Premieredato:16-04-2015
Omar SySamba Cissé
Charlotte GainsbourgAlice
Tahar RahimWalid dit Wilson
Iz√Įa HigelinManu

Holdet bag De Ur√łrlige er kommet ned p√• jorden igen

Det er snart tre √•r siden, feel-good-komedien De ur√łrlige form√•ede at blive den bedst s√¶lgende franske film herhjemme. Forventningerne til de to instrukt√łrers n√¶ste film, der igen har Omar Sy i hovedrollen, er derfor til at tage og f√łle p√•. Men en egentlig efterf√łlger har instrukt√łrerne Eric Toledano og Olivier Nakache ikke valgt at lave. For selvom den har komiske elementer, s√• er Samba i mindst lige s√• h√łj grad et drama.

I betragtningen af at filmen handler om en illegal indvandrer, der lever i konstant utryghed for sin tilv√¶relse, havde alt andet n√¶sten ogs√• v√¶ret m√¶rkeligt. Hovedpersonen Samba, som oprindeligt kommer fra Senegal, har ellers boet og arbejdet i Frankrig i flere √•r. Det har dog ingen betydning for myndighederne, der blankt afviser hans ans√łgning om opholdstilladelse. Heldigvis for Samba er den bureaukratiske tilv√¶relse som immigrant ikke uden lyspunkter. For m√łdet med den skr√łbelige og generte socialmedarbejder Alice udvikler sig hurtigt til mere end blot et professionelt forhold.

Som du m√•ske n√¶sten kan regne dig frem til, bliver m√łdet med Alice starten p√• et romantisk subplot. Samba byder i det hele taget p√• lidt for enhver smag. Desv√¶rre har iveren efter at lave et bredtfavnende hit, der byder p√• b√•de drama, komedie og romance, resulteret i en film, som mere end noget andet mangler kant. Det er en skam, for Sambas udsigtsl√łse tilv√¶relse er ellers en oplagt anledning til at lave et dybdeborende karakterportr√¶t. Men hvor mentalt opslidende livet som illegal indvandrer reelt er, fandt jeg desv√¶rre aldrig ud af.

Som k√¶rlighedsfilm fungerer Samba, takket v√¶re Charlotte Gainsbourgs portr√¶ttering af den usikre Alice, dog noget bedre. Det er imidlertid i sine komiske √łjeblikke, at filmens absolutte h√łjdepunkter skal findes. S√¶rligt en scene, hvor Samba sammen med vennen og kollegaen Walid pudser vinduer p√• ydersiden af en skyskraber, viser lidt af den livsgl√¶de, som gjorde De ur√łrlige s√• fantastisk. Det er ganske enkelt forrygende morsomt at se Walid g√łre grin med Sambas h√łjdeskr√¶k for derefter spontant at give sig til at strippe foran en etage fyldt med kvindelige kontorarbejdere.

Potentiale er der rigeligt af i Samba, men i mods√¶tning til De ur√łrlige, som var en rendyrket komedie, s√• har Toledano og Nakache i denne omgang sigtet for bredt. De komiske scener fungerer ellers up√•klageligt, men den intensitet, fort√¶llingen om en illegal indvandrer burde indeholde, er ganske enkelt frav√¶rende. Omar Sys karisma og smittende smil kan ganske vist l√łfte enhver film, men redde Samba fra at blive en noget uengagerede aff√¶re kan han ikke.

I Syrien21/6

Hvilken opera kører under Sean Connerys dødscene i The Untouchables?