Mikkel Boe F√łlsgaardJohannes
Jens AlbinusUlrik
Mercedes CabralRosita
Julie Agnete VangMaja
Mads RiisonAllan

I fremmed havn

Frederikke Asp√∂ck oplevede noget ganske us√¶dvanligt med sin debutfilm Labrador fra 2011. Den fik nemlig aldrig premiere i de danske biografer. Det smalle kammerspil, der endte med at blive sendt direkte p√• dvd, f√łlger hun nu op med en s√łd k√¶rlighedshistorie fra en nordjysk kystby, hvor publikumsappellen er noget st√łrre ‚Äď is√¶r efter den besl√¶gtede Klumpfiskens triumftog ved √•rets danske filmprisuddelinger.

Nordisk Film - Framegrab
I centrum har vi en s√łnderskudt familie med faren Ulrik og s√łnnen Johannes, som deler hus og er kommet sig nogenlunde over moderens tidlige d√łd. Vi m√łder dem, da Ulrik langt om l√¶nge erkl√¶rer sig klar til at finde k√¶rligheden p√• ny, og han installerer, som s√• mange andre stovte m√¶nd i byen har gjort f√łr ham, en s√łd, ung filippinsk pige p√• matriklen. Hun kan ikke dansk, han kan ikke engelsk ‚Äď s√• vejen til gensidig forst√•else er brolagt med en del tavshed.

Asp√∂ck rammer mange fine scener og stemninger i det indledende forl√łb, hvor forholdets forretningsm√¶ssige natur skal fors√łge at glide over i en k√¶rlig hverdag. Der er rigeligt med gode r√•d til dem begge fra baglandet. Rosita introduceres til fordelene ved gamle m√¶nd af det festglade kor af ligesindede fra byen, og Ulrik fors√łger at v√¶nne sig til tanken om en ny kvinde i hans liv. Det, ingen af dem havde taget h√łjde for, er Johannes, som burde v√¶re flyttet hjemmefra sammen med den s√łde fris√łrk√¶reste, men som i stedet kan engelsk nok til at snakke med sin papmor ‚Äď og s√• fint s√• fint opst√•r der ud af n√¶sten ingenting f√łlelser mellem de to j√¶vnaldrende.

Nordisk Film - Framegrab
Begge dr√łmmer om et liv, som fiskerisamfundet ikke kan tilfredsstille, og filmen rammer mange toner ganske rent i skildringen mellem de to. Lidt mere konventionelt og forudsigeligt bliver konflikten mellem far og s√łn portr√¶tteret, hvor Johannes aldrig for alvor g√łr krav p√• Ulriks nye kone, men i stedet begynder at udstille forskellen p√• dem; den hj√¶lpel√łse men godmodige far og sin egen rebelske natur. Og midt i trekantsdramaet er det lige ved, at titelpersonen selv bliver lidt glemt. Der g√łres sm√• fors√łg p√• at inddrage hendes historie i fort√¶llingen, men den fungerer prim√¶rt som drivkraft til konflikten mellem de to m√¶nd.

Man kan ikke fort√¶nke Asp√∂ck i at t√¶nke i lidt mere konventionelle og dermed kommercielle retninger, n√•r nu debutfilmen ikke kunne overbevise producenten om et publikumspotentiale ‚Äď og heldigvis lykkes det overordnet set ganske sympatisk at forl√łse Rosita, s√• vi b√•de f√•r den brede plotfilm og de sm√• rolige √łjeblikke, hvor k√¶rligheden spirer. Der sker noget positivt afd√¶mpende ved danske film, n√•r de rykker vestp√•, og Rosita skriver sig ind i en sp√¶ndende genre af fiskeri-film sammen med Klumpfisken og N√•r dyrene dr√łmmer, hvor tilv√¶relsen i de isolerede kystbyer, der har vendt verden ryggen og kun kigger ud mod havet, danner fundament for fine sm√• dramaer i milj√łer, der eksisterer p√• ganske andre vilk√•r end storbyens dynamiske mangfoldighed.

Hvilket tre film har Sofia Coppola alle instrueret?