Genre:Animation, Adventure
Varighed:85 minutter
Instruktør:Jeremy Degruson
Ben Stassen

Premieredato:08-01-2015

Løjer i flere dimensioner

Med nogen forsinkelse kommer den svært fornøjelige om end noget overfladiske beretning om katten Torden og dens dramatiske oplevelser i det magiske hus til de danske biografer. En regulær rutsjebanetur i 3D-format, hvor teknikken udnyttes så meget, at selv den almindelige 2D-udgave ikke kan skjule legen med de bevægelser i billedets dybde, som giver den dynamiske effekt. Det er ikke subtilt eller elegant, men underholdende som en velkonstrueret Tivoli-forlystelse.

Angel Films
Historien er simpel og til den fjollede side. Katten Torden efterlades nådesløst i åbningsscenen og finder ly for natten i et gammelt, faldefærdigt hus, hvor det viser sig, at en mus, en kanin og en masse mekanisk legetøj bor i selskab med en gammel tryllekunstner, der lever af at underholde børn på et hospital. Torden er bestemt ikke en velkommen gæst, men da det viser sig at tryllekunstnerens nevø er en slikket kanalje, der kun er ude på at få fingre i huset og sendt den pensionsmodne magiker på plejehjem, så bliver alle nødt til at stå sammen, og da nevøen er slemt allergisk overfor katte, kan Torden bruges til at holde ham lidt på afstand.

Filmen er entydigt bedst, når den overgiver sig ubetinget til sine effekter. Allerede fra første minut kastes enten Torden eller tingene omkring ham rundt i luften, og flere gange undervejs skifter vi til vores hovedpersons synsvinkel, når han klatrer i træer eller møver sig rundt blandt rodet i det gamle hus. Her står det lysende klart, hvordan man kan give sug i maven med et stort lærred og en forstærket dybde i billedet – og det er for dette ublu effektjageri, at man bør smutte en tur forbi biografen. Moralen om at stå sammen og holde de blinde fremskridt fra døren er set i utallige mutationer i børnefilm – og ofte i mere troværdige udgaver end her – men når Torden tager arven op fra Alene hjemme-filmene og designer den ene avancerede plan efter den anden for at holde købere og nevøen fra døren, så er man fornøjeligt og godt underholdt.

Hvem spiller Troy & Gabriella i High School Musical-filmene?