Anmeldelsesdato:02-01-2015
Eric BanaSarchie
Edgar RamírezMendoza
Olivia MunnJen
Sean HarrisSantino
Joel McHaleButler

Break on Through to the Other Side

Instrukt√łren Scott Derrickson har med blot to film skabt h√•b for en gysergenre, der ellers ofte har trange k√•r med alt for skematiske historier, utrov√¶rdige skuespillere og forudsigelige gys. Gennembrudsfilmen Besat omhandlede eksorcisme og udspillede sig realistisk om retssagen mod den pr√¶st som enten havde ladet den unge Emily Rose forvitre eller havde fors√łgt at uddrive en d√¶mon fra hendes krop. Senere ‚Äď efter en uheldig omvej til blockbuster-land med den ufokuserede The Day the Earth Stood Still ‚Äď kom den mere effektive og drevne Sinister om en forfatter, der flytter sig selv og hele familien ind i det forkerte hus i jagten p√• en god historie.

Derrickson form√•r at skabe en realisme i sine fantastiske fort√¶llinger, og derfor er det ingen overraskelse, at han har f√•et overladt t√łjlerne til Jerry Bruckheimers filmatisering af new yorker-betjenten Ralph Sarchies erindringer. Sarchie har gennem sit virke i Bronx‚Äô h√•rdkogte nattegader set sit ‚Äď og han har en klar overbevisning om, at noget m√łrkere og ondere end blot menneskelig forr√•else st√•r bag. Deliver Us From Evil er derfor endnu et friskt greb ned i genreposen med sin realistiske sammenblanding af politifilm og overnaturlig gyser om d√¶moniske bes√¶ttelser og ‚Äď selvf√łlgelig ‚Äď en god gammeldags dj√¶vleuddrivelse

Eric Bana er Sarchie, som k√¶mper med at give kone og datter den forn√łdne opm√¶rksomhed, n√•r han samtidig skal kapere arbejdslivets brutale sager, der begynder at blive virkelig s√¶re, da han og hans makker bliver kaldt ud til den zoologiske have, hvor en kvinde har smidt sit barn ned i l√łvegrotten. En mystisk figur med h√¶ttetr√łje st√•r i baggrunden og kigger ‚Äď og han har naturligvis noget med det at g√łre. Uden at afsl√łre for meget kan det siges, at filmens √•bningsscene udspiller sig blandt tre amerikanske soldater p√• mission i Irak og rummer et m√łde, der tr√¶kker filmiske hilsener tilbage til √•bningen af William Friedkins genredefinerende og stadig ubesejrede Eksorcisten.

Derrickson har fornuftigt fat i virkemidlerne og en interessant, plaget hovedperson at g√łre godt med, men han taber kontrollen med sit projekt et sted mellem en politifilm som lidt for gerne vil v√¶re Seven og derfor prim√¶rt foreg√•r i bulderm√łrke, og en d√¶monisk bes√¶ttelse, der har en bizar og uforklaret fork√¶rlighed for The Doors ‚Äď og som generelt har lidt for travlt med en masse l√łsrevet virak, der aldrig rigtig samler sig om en st√łrre plan. Lidt skuffende for en old-byzantinsk bandit, men omvendt er filmen jo baseret p√• virkelige begivenheder, s√• det skulle jo n√łdig blive for utrov√¶rdigt. Der ligger i Sarchies historie en sp√¶ndende tese om fortidens betydning for oplevelsen af det overnaturlige, men s√• psykologisk interesseret er Derrickson trods alt heller ikke. Man fornemmer n√¶sten pengemanden Bruckheimer, der r√•ber p√• et skr√¶mmende klip til en kat eller en reference til Poltergeist, hver gang Derrickson pr√łver at komme lidt l√¶ngere ned i portr√¶ttet.

S√• mens Deliver Us From Evil rent principielt leverer varen ‚Äď om end n√¶sten udelukkende i lyset fra en politilommelygte i en m√łrk lejlighed eller k√¶lder ‚Äď s√• f√•r historien ikke nok autenticitet fra p√•standen om at v√¶re baseret p√• virkelige begivenheder og bliver af samme √•rsag forhindret i for alvor at slippe b√¶stet l√łs. Og s√• er det alts√• virkelig dumt, at The Doors tekster hele tiden dukker op som d√¶monisk tungetale.

Instrukt√łr Scott Derricksons kommentarspor er klart v√¶rd at bruge noget tid p√•. Han har et godt flow og f√•r d√¶kket en masse aspekter omkring tilblivelsen af filmen, specielt optagelserne, men et par personlige bem√¶rkninger flettes ogs√• ind. For en uhyggelig film er kommentarsporet omvendt rigtig hyggeligt.

De fire korte featuretter (8-13 minutter) er tilmed spændende og nemme at komme igennem. Virkelighedens Ralph Sarchie optræder sammen med filmens folk og man kommer udmærket bag om filmen med disse fire tydeligvis sammenhængende indslag.

Darling19/10
Kære far19/10
Brylluppet12/10