Anmeldelsesdato:09-01-2015
Zoe KazanChantry
Megan ParkDalia
Adam DriverAllan
Mackenzie DavisNicole
Rafe SpallBen

Dreng m√łder pige

Kan en dreng og en pige virkelig v√¶re 'bare venner'? Det er ikke f√łrste gang, og vel n√¶ppe heller sidste, at en film fors√łger at besvare dette sp√łrgsm√•l. For overhovedet at kunne n√• frem til en konklusion af en art, er det ogs√• vigtigt at kende sp√łrgsm√•lets omfang eller art, om man vil. For hvad betyder det egentlig, n√•r man bare er venner? De fleste vil givetvis mene, at et venskab skal indeholde en god del af det der helt √¶gte k√¶rlighed, som dog ikke m√• v√¶re af den forelskede slags; du m√• gerne elske dine venner, men du kan ikke v√¶re forelsket i dem. Samtidig vil nogle mene, at venskaber defineres som rent platoniske relationer, mens andre finder, at man sagtens kan v√¶re venner, der har sex med hinanden, uden at dette transformerer venskabet til et k√¶resteforhold.

Sidstn√¶vnte venskabelige fordelsforhold og dets mange mulige forviklinger er der i de senere √•r drejet en god del mere eller mindre vellykkede film over. Selv om temaet i disse er anderledes, er pr√¶missen, den centrale konflikt, egentlig identisk med den, man finder i What If: Er det muligt for to mennesker af hver sit k√łn at have et venskab, der kun er netop d√©t? Og hvis svaret er ja, hvordan ser s√•dan en sj√¶lden lille venskabning monstro ud?
Faktisk er det interessant, at langt de fleste af de film af denne slags, der findes indtil videre, alle har heteroseksuelle hovedpersoner. Kunne det ikke t√¶nkes, at sp√łrgsm√•let ogs√• ville v√¶re relevant at stille eksempelvis to homoseksuelle piger? Men m√•ske er vi blot endnu ikke n√•et s√• langt; nu, hvor det s√• sm√•t er ved at v√¶re almindeligt, at der filmatiseres homoseksuelle k√¶rlighedshistorier, vil andre relationer og konstellationer vel naturligt f√łlge inden l√¶nge ‚Äď man har da lov at h√•be.

What if holder sig til den klassiske skabelon og introducerer os for Wallace og Chantry (Daniel Radcliffe og Zoe Kazan), to helt almindelige ualmindelige unge, der m√łdes og √łjeblikkeligt m√¶rker kemien mellem sig. Eneste problem er blot, at Chantry allerede har en k√¶reste, endda en rigtig dejlig √©n af slagsen, som hun er meget forelsket i. Den h√•bl√łst romantiske og samtidigt ganske retskafne Wallace lover, at de naturligvis bare kan v√¶re venner ‚Äď et l√łfte, han f√•r sv√¶rere og sv√¶rere ved at holde.
Filmen er baseret p√• teaterstykket "Toothpaste and Cigars" af T.J. Dawe og Michael Rinaldi, et stykke, der inspirerede manuskriptforfatter Elan Mastai til at skrive fort√¶llingen om de uundg√•elige forbindelser, vi som mennesker skaber til hinanden, og som ikke altid er lige belejlige. Timing er p√• den m√•de et kodeord; det er vigtigt med den rette timing, n√•r man skal finde den rette person. I What If fors√łger Elan at udforske, hvad der sker, n√•r timingen aldrig er rigtig, selvom personen er det ‚Äď hvad stiller man op, n√•r man er et bundgodt menneske, der ikke vil rode sig ud af k√¶rlighedens uetiske vildveje?

Den elliptiske klipning, der fort√¶ller Wallace og Chantrys historie gennem deres mange m√łder og finurlige fantasi, fungerer rigtig godt. Scener og situationer afl√łser hinanden p√• en ubem√¶rket m√•de, der f√•r undertegnede til at t√¶nke p√• noget, jeg ofte h√łrer i forbindelse med bed√łmmelsen af film og deres klipning; hvis man ikke l√¶gger m√¶rke til, hvordan en film er klippet, er den klippet lige tilpas. Det samme kan siges om de √łvrige virkemidler; h√¶nger √łjet ikke alt for l√¶nge fast ved en underlig kameravinkel eller hjernen ved en underfundig symbolik, er det fordi, de begge er besk√¶ftiget andetsteds, nemlig hos det allermest v√¶sentlige, filmens oprindelige eksistensgrundlag: Fort√¶llingen.

Og netop, n√•r man ser What if, er man bare tilstede og oplever denne lille fort√¶lling fuld af kejtet s√łdme og upassende jokes n√¶nsomt underlagt med en mere original realisme, end det ofte er tilf√¶ldet for film af denne genre ‚Äď s√• meget, at man faktisk n√¶sten til det sidste grunder over, om de to unge egentlig f√•r hinanden til sidst. Det hele er ikke givet p√• forh√•nd, blot fordi filmen indleder med det traditionelle 'dreng m√łder pige', p√• samme m√•de, som det heller ikke var sikkert, hvad der ville ske, dengang Harry m√łdte Sally tilbage i 1989. I dag er det Wallace, der m√łder Chantry, men sp√łrgsm√•let er intakt: Kan man virkelig v√¶re 'bare venner'?

Selvom de korte interviews med Daniel Radcliffe og Zoe Kazan ikke er vanvittig sp√¶ndende, er de omvendt ganske charmerende og man f√•r tilmed lidt bonus interview med Radcliffe p√• indslaget "Copenhagen Gala", der logisk nok er fra filmens gallapremiere i K√łbenhavn sidste sommer, samt indslaget "On the Red Carpet" fra den amerikanske premiere.

Ellers er b√•de den klassiske "Making of"-featurette og filmskaberne (instrukt√łr Michael Dowse og manuskriptforfatter Elan Mastai)s kommentarspor udm√¶rkede at bruge noget tid. Rimeligt d√¶kkende, hyggeligt afslappet men ogs√• ganske informativt.

The Square23/11

Hvilken filmfigur er Paul Newman blevet Oscar-nomineret for to gange?