Anmeldt af:Nicki Jensen

Lærke WintherFru Flinth
Zlatko BuricFred
Nils HogenstadAlex
Lone HertzAnna
Laura DrasbækMarianne

Guldrandet familieudflugt

Familiefilm i vinterferien er omtrent lige så sikker som amen i kirken, og har været det siden folkekomediens store gennembrud i 1950, med Morten Koch-gennembruddet De røde heste. Mere end 60 år senere kan der konkluderes, at folkekomedien stadig trækker sit publikum, til trods for at formen egentlig ikke har ændret sig. Min søsters børn og guldgraverne er dog et af de mere vellykkede bidrag i nyere tid.

All Right Film
De fem børn som udgør "min søsters børn", støder ved et tilfælde på et gammelt fotografi af deres tipoldefar Christian, som blev guldgraver i Canada. De får overtalt Onkel Erik (Rytteriets Rasmus Botoft) til at tage dem på besøg hos den ellers ukendte slægtning, Anna (Lone Hertz). Hvad Anna og Onkel Erik ikke ved, er at børnene har tænkt sig at finde familiens hemmelige guldmine, samtidig med at to småkriminelle eksistenser holder øje med de eventyrlystne amatørguldgravere.

Min søsters børn og guldgraverne er ganske vist en helt igennem søgt dannelsesrejse om at rejse ud, for at finde hjem. Rammen kan umuligt komme som den store overraskelse og eventyret afrundes også så forudsigeligt sukkersødt, at det næsten er ulideligt. Undervejs løftes en belærende pegefinger overfor det materielle overflodssamfund, versus de bløde familieværdier, der også bliver en tand for selvretfærdig undervejs. Fra start er filmen dog overraskende veloplagt, underholdende og humoristisk. Med en god portion charme og afvæbende smil accepteres præmissen, hvilket aldrig var gået uden en række solide skuespillerpræstationer.

All Right Film
Rasmus Botoft gentager rollen som den forfjamskede Onkel Erik. Han formår at løfte de uprøvede børneskuespillere op til et nogenlunde hæderligt niveau, uden at nogle af ungerne udviser nævneværdigt talent. Dette lykkes primært fordi at persongalleriet udenom de fem børn er så velfungerende. Bedst er Lærke Winther Andersen, som Fru Flint; den spydige overklassesnobbe der hader børn af et godt ord, men som har et ubehjælpsomt godt øje til Onkel Erik. Kemien mellem Winther og Botoft er et bærende humoristisk element for de voksne biografgængere, da det umage par formår at levere subtil og lummer lavkomik til den store guldmedalje, mens præstationerne over hele linjen med garanti vil ramme plet hos det yngre publikum. Zlatko Buric og Nils Hogenstad gør det også godt som de uheldige og klodsede tyve, mens det er forfriskende at se Lone Hertz tilbage efter 20 års pause fra skuespillerfaget.

Det er betryggende at se en vellykket folkekomedie som Min søsters børn og guldgraverne. Nok er den ikke videre original eller sprængfarlig. Der spilles imidlertid på de rette tangenter, til at kunne omfavne hele familien, med tilpas fjol, spas og en snert pædagogik om familieværdier.

Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5