Anmeldelsesdato:21-01-2015
Saga BeckerSebastian / Ellie
Iggy MalmborgAndreas
Shima NiavaraniLea
Mattias ÅhlénMattias
Daniel NyströmMattias bror

Jeg er forelsket. Jeg går i panik.

Der er meget f√• k√¶rlighedsfilm, der virkelig f√•r fat i forelskelsens kerne. Andrew Haighs Weekend, og Xavier Dolans Les Amours Imaginaires er nogle af de f√•, og nu kan Ester Martin Bergsmarks Something Must Break nu t√¶lle sig selv med i samme elite. Dette er en film, der ikke g√łr det store v√¶sen af selv. Alt foreg√•r indeni scenerne. Indeni karakterne. Indeni os som publikum. Som is√¶r ogs√• Les Amours Imaginaires, f√•r Something Must Break os til at m√¶rke den altomsluttende angst og desperation, der kan virke s√• st√¶rk, n√•r det g√¶lder om at elske et andet menneske. Eller som en af karakterne selv siger det: "Jeg er forelsket. Jeg g√•r i panik."

Reel Pictures
Her er der ikke tale om en film med egentligt plot eller handling. Jo, den slags er der, men Something Must Break er mere interesseret i mennesker og vores hang til at elske og selv blive elsket. Det er en film om at finde sig selv i andre og ikke ane, hvordan man h√•ndterer det, n√•r dette ut√¶nkelige s√• endelig sker. Den transseksuelle outsider Sebastian vil s√• gerne finde k√¶rligheden, men da han opn√•r det, er det med en dreng, der har det liges√• sv√¶rt med at give sig selv som Sebastian, der stadig pr√łver at l√¶re at v√¶re forelsket.

Det kunne nemt blive lidt for sentimentalt og sukkers√łdt, men Something Must Break er alt andet end s√łd og sentimental. Det er en √¶rlig film om k√¶rlighed og at turde v√¶re sig selv, selvom omverdenen ikke altid er lige s√• tolerant, som den gerne vil g√łre sig til. Sebastian er en naturlig outsider, for han f√łler sig ikke tryg i sin egen krop. Og s√• alligevel. Han er da i hvert fald langt mere tryg end Andreas, der ikke vil kalde sig Sebastians k√¶reste (han er jo ikke b√łsse, som han siger), men elsker ham mindst liges√• voldsomt, som er tilf√¶ldet i modsatte retning.

Reel Pictures
Udover at have en us√¶dvanligt f√¶ngende titel, er Something Must Break en god kandidat til en af √•rets bedste film. Den beskriver med en legende lethed den spirende k√¶rlighed med et naturligt syn p√• livet ‚Äď og k√¶rligheden. Og s√• har den forresten et magel√łst soundtrack, der uden tvivl understreger b√•de de voldsomme f√łlelser og den selvdestruktive livsstil, de sommetider bringer med sig.

Et lille billedgalleri, fem trailers fra andre af Another World Entertainments udgivelser samt filmens egen trailer udg√łr ekstramaterialet.

Med hvad smadrer de kvikke elever Dr. Hathaways hus i slutscenen i Geniskolen?