Anmeldelsesdato:04-02-2015
Morgan FreemanProfessor Norman
Min-sik ChoiMr. Jang
Amr WakedPierre Del Rio
Julian Rhind-TuttThe Limey
Pilou AsbækRichard

Så er der smæk på Luc Besson igen!

Luc Besson er en instrukt√łr, der ikke er bange for st√¶rke kvinder. Faktisk fylder de seje damer rimelig meget p√• hans omfattende cv, hvis man inkluderer b√•de hans arbejde som instrukt√łr, producer og forfatter, og hans seneste i r√¶kken, er heller ingen undtagelse. Hun hedder Lucy, og spilles, aldeles veloplagt, af Scarlett Johansson, der sidste √•r lagde stemme til den 'kvindelige hovedperson' i Spike Jonzes fortryllende fremtidsfabel om menneskers forhold til computere. Hvorfor bringes Her op i denne anmeldelse, sp√łrger du m√•ske. Sammenh√¶ngen er muligvis lidt forbavsende, men Scarlett spiller stort set ogs√• en computer i Lucy.

De fire blå mursten
Lucy er en amerikansk studerende i Taiwan med lidt tvivlsom smag i m√¶nd, og manden hun kun har kendt en uge (Pilou Asb√¶k i superklam stil) st√•r pludselig en morgen og tvinger hende til at aflevere en kuffert til en mystisk forretningsmand, kaldet Mr. Jang. Afleveringen udvikler sig hurtigt ekstremt bizart for ikke at sige d√łdbringende. Lucy skal sammen med tre europ√¶ere bruges som transport til at smugle et nyt syntetisk stof ud af Taiwan. Men posen med det bl√• stof f√•r en h√•rd medfart i tarmene p√• Lucy, da hun sparkes i maven og posen fl√¶kker, hvorefter alt for store m√¶ngder af stoffet hurtigt optages i hendes krop.

Eksplosiv evolution
Vi f√•r snart forklaret at stoffet, CPH4, er en kunstig udgave af det stof, der naturligt udl√łses i fosterstadiet, hvor ens knogler skal have en ordentlig energiindspr√łjtning til at kunne hoppe videre i vores udvikling. Vi bliver ogs√• bedt om at tage i betragtning, at mennesket kun bruger cirka 10% af vores hjernekapacitet og med dette lille uheld, Lucy er blevet udsat for, form√•r hendes hjerne nu at superudvikle sig.
10% er ikke i nærheden af virkeligheden, men dette er langtfra en dokumentarfilm om menneskets hjerne, så spis nu bare den pille. At Lucys hjernekræfter springer fra 10 til 20 til 40 til 80% og så videre, er mere filmisk spændende, end hvis det havde været 67% til 73 til 94!
Heldigvis er pillen ikke en, der skal tygges; den glider ganske let ned, for Besson sovser sin seneste actionbombe ind i flot koreograferede scener, heftigt tempo og overraskende store m√¶ngder sympati for Lucy, der bliver en st√łrre badass for hvert minut der g√•r. Det er n√¶sten umuligt ikke at holde med, for ikke at sige rigtig meget af, hende, mens hun hurtigt g√•r fra simpel studerende til menneskelig supercomputer. Stedvis f√•r hun tilmed lov at vise f√łlelser, hvilke er en ganske r√łrende kontrast til hendes √ľbereffektive n√•desl√łshed det meste af tiden.

I know Kung Fu
At Lucy l√•ner lidt for meget fra andre film ‚Äď is√¶r The Matrix ‚Äď m√• man ogs√• tilgive den. For den fors√łger i det mindste at holde sig i realistiske omgivelser, mens den filosoferer over hvordan vi egentlig ville udvikle os, hvis vores cerebrale egenskaber pludselig eksploderede. Besson har tydeligvis en fest med at flette sci-fi-elementerne ind i sin vante actionskabelon, der byder p√• h√•rdkogte franske kriminalbetjente og en vis gammel professor, Morgan Freeman i sikkert morfar-hj√łrne, foruden en bunke skurke p√• overarbejde for at f√• de bl√• 'mursten' tilbage. Det er da ogs√• lige f√łr det ligner en hyldest til Tarantino‚Äôs Crazy 88‚Äôs, da den store finale mellem Jangs jakkes√¶t-ikl√¶dte h√•ndlangere og Lucy & franskm√¶ndene holder deres showdown p√• et fransk universitet. Men ser man bort fra alle disse kunstneriske friheder og dubi√łse filml√•n, er Lucy 90 minutters sv√¶rt underholdende, flot filmlir. Ikke p√• h√łjde med Bessons tidlige film, men klart hans bedste siden Det femte Element.

To udm√¶rkede making of-indslag udg√łr udgivelsens bonusmateriale. Det kunne have v√¶ret mere imponerende!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9