Anmeldt af:Nadia Parbo

Jeremy McWilliamsThe Bad Man
Lynsey Taylor MackayThe Dead Woman
Dougie McConnellPick-Up Man
Kevin McAlindenFirst Victim
Adam PearsonThe Deformed Man

Fremmede, skræmmende, sælsomme, smukke Scarlett

Kvinden ser sig i spejlet. Hun er n√łgen og nysgerrigt vender hun sig om og ser p√• sig selv og sin menneskelige form. Hun er nemlig kun i forkl√¶dning. Indeni er hun fra et andet sted, en anden planet, og forsigtigt ser hun p√• sin nye form i spejlet. Hun er liges√• nysgerrig over sig selv, som hun er begyndt at v√¶re over de mennesker, der bor p√• denne nye planet. Hendes opgave var oprindeligt at finde f√łde til hjemstedet, men nu er hun begyndt at f√łle for disse s√¶re v√¶sener, der ikke g√•r i forkl√¶dning, men i stedet befinder sig i deres rigtige krop.

DFI
Under the Skin er netop en film, hvor denne slags overvejelser er alfa omega. Et rumv√¶sen der kommer til vores planet for at finde f√łde til sin egen planet, kunne fremprovokere menneskejagt, eksplosioner og kvik klipning, men det er slet ikke den historie, instrukt√łr Jonathan Glazer er interesseret i at fort√¶lle. Med udgangspunkt i den tavse og observerende Laura vil han fort√¶lle en historie om det primale og det menneskelige. Den navnl√łse kvinde, der kun taler for at forf√łre, g√•r fra at v√¶re et hylster til at blive et fremmed v√¶sen, indtil hun pr√łver at v√¶re et menneske p√• bedste besyv.

Under the Skin er afh√¶ngig af Scarlett Johansson, der er med i n√¶sten hver eneste scene. Heldigvis er Johansson en s√• smuk kvinde, at hun b√•de kan forf√łre m√¶nd og kvinder blandt publikum (og hvor er det dog forresten dejligt at se en Hollywood-kvinde, der ikke er p√• gr√¶nsen til anoreksi). Mange af de andre mennesker i Under the Skin er virkelige mennesker, der blev fundet p√• Glasgows gader og det er et gimmick, der virker. Med rigtige mennesker omkring den fremmede kvinde i Johanssons skikkelse, f√•r hun et st√¶nk af magi, der virker p√• b√•de optr√¶dende og publikum.

DFI
Selve handlingen og udf√łrelsen af samme i Under the Skin er kryptisk, men ikke umulig. Det kunstneriske pr√¶g, der markant breder sig ud over hele filmen, er bare en anden m√•de at behandle et narrativ p√•. Ingen scene i Under the Skin er overfl√łdig, hvilket er en lettelse, da den nemt kunne v√¶re faldet i kunstf√¶lden, hvor √¶stetik og g√•der sejrer over egentlig historie og mening. Det er ikke tilf√¶ldet her, selvom Glazer koncentrerer sig mere om det langsomme udtryk end den direkte tilgang.
Her har vi noget s√• sj√¶ldent som science fiction, der netop baserer sig mere p√• naturalisme i stedet for CGI og visuelle effekter. Historien om et rumv√¶sen, der kommer til jorden for f√łde, skal ikke ses for et hurtigt action- eller gyserfix, for den slags er Glazer slet ikke interesseret i. Han er interesseret i mennesket og hvad det vil sige at v√¶re et.

The Square23/11

Hvad er Tom Cruises rollenavn i Top Gun?