Anmeldt af:Nicki Jensen

Anne BobbyLori Winston
David CronenbergDr. Philip K. Decker
Charles HaidCaptain Eigerman
Hugh QuarshieDetective Joyce
Hugh RossNarcisse

I m√łrket er alle monstre gr√•

Da horrorforfatteren og kunstneren Clive Barker fors√łgte sig som instrukt√łr, med filmatiseringen af sin novelle "The Hellbound Heart", havde de f√¶rreste regnet med at det blev en succes. Hellraiser, som filmen fra 1987 kom til at hedde, gav imidlertid Barker et st√łrre kommercielt gennembrud som filmskaber. Dette til trods for, at han egentlig ikke havde den store erfaring. Dette gav foruds√¶tningerne for et noget st√łrre √łkonomisk sats, med den ekstremt ambiti√łse Nightbreed i 1990. Som s√• mange andre europ√¶iske instrukt√łrer, m√•tte Barker dog sande at producenterne i Hollywood har sidste ord. Nightbreed blev klippet s√• meget om, at Barker frabedte sig at have sit gode navn p√• plakaten ‚Äď uden held. 25 √•r senere har den britiske kreat√łr fundet ro i sindet, med den markant forbedret Directors Cut udgave.

DFI
Aaron Boone (Craig Sheffer) har s√¶lsomme mareridt. De foreg√•r konsekvent i en dyster underjordisk by beboet af monstre, ved navn Midian. Det viser sig dog, at Boone ikke er den eneste der har de samme dr√łmme, og at Midian m√•ske ikke er s√• uvirkelig igen. Da han bliver beskyldt for en r√¶kke makabre mord, bliver den umiddelbare eneste udvej at s√łge tilflugt i byen fra dr√łmmene.
Fort√¶llingen om stedet, hvor alle monstre valfarter, er en √¶stetisk flot og opslugende fantasy-gyserfilm. Det er ogs√• en film, hvor selv en im√łdeset Director's Cut udgave ikke kan skjule at Clive Barker er en legesyg og vision√¶r kunstner, som ikke er en synderlig dygtig instrukt√łr. Nightbreed - Director's Cut er p√• overfladen ikke en god film, da flere helt grundl√¶ggende elementer halter. Dog er filmen en intelligent og farverig beretning om ford√łmmelse, om ikke at drage konklusioner ud fra fordomme - og ikke mindst, at √¶gte monstre kan v√¶re veltalende bedsteborgere i nystr√łget jakkes√¶t.

Nightbreed - Director's Cut er radikal anderledes end den originale udgave fra 1990. Selvom filmen ‚Äėkun‚Äô er tyve minutter l√¶ngere, er 45 minutter af filmen nyt materiale. Udover at fort√¶llingen om Boone i sig selv nu er bedre, og mere flydende fortalt, er det vigtigste hvor meget mere levende at Midian er blevet. Byen er pulserende og stemningsfuld som aldrig f√łr, proppet til randen af s√¶re skabninger og myter.
Den legendariske instrukt√łr David Cronenberg ses desuden i en sj√¶lden, og ganske overbevisende, b√¶rende rolle. Ikke alle monstre er imidlertid lige interessante, og Boones k√¶reste Lori, spillet af Anne Bobby, har den tvivlsomme √¶re af at levere en af filmhistoriens mest elendige skuespillerpr√¶stationer. Ikke desto mindre, kan Nightbreed - Director's Cut varmt anbefales.

DFI
Nightbreed - Director's Cut vises l√łrdag d. 21. februar i Cinemateket, i forbindelse et Clive Barker-tema, hvor ogs√• instrukt√łrens andre film vises. Ud over filmserien i Cinemateket sl√•r Galleri Oxholm i Ravnsborggade p√• N√łrrebro d√łrene op for en udstilling med Clive Barkers v√¶rker. Udstillingen i Galleri Oxholm bliver Clive Barkers f√łrste udstilling p√• dansk jord og vil inkludere b√•de malerier og tegninger skabt fra 1990 og frem til i dag. At bes√łge udstillingen er gratis. Mange af v√¶rkerne vil v√¶re til salg. Udstillingen √•bner fredag d. 13. februar ‚Äď samme dag som filmserien ‚Äď og forts√¶tter indtil 8. marts

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opg√łret13/7