Anmeldelsesdato:10-02-2015
Nick Cave
Warren Ellis
Blixa Bargeld
Kylie Minogue
Ray Winstone

Det fortryllende grænseland

For efterhånden nogle år siden vandrede jeg en sommerdag rundt i indre København og nød solskinnet trods horderne af turister, da mine øjne fandt noget anderledes midt i bybilledet. En pænt høj mand, tynd med sort hår og Elvis-solbriller kom gående imod mig, og det var pludselig ret svært at tage øjnene fra ham og hans stramme nålestribede bukser. Han gik og snakkede med en anden mand, men ham kan jeg slet ikke huske hvordan så ud. Jeg husker kun dette mørke og alligevel strålende væsen, der kom glidende imod mig. Han var da også overraskende tæt på mig, før jeg opdagede at det var Nick Cave, og inden jeg kunne nå at tænke færdig, "hvad i alverden laver han på Vesterbrogade", faldt det mig ind, at han jo skulle spille på Roskilde Festivalen dagen efter og naturligvis havde al mulig ret til at lege turist lige som alle de (mindre elegant klædte) andre folk.

Camera Film
Det pudsige ved situationen har for mig altid været, at jeg så kunstneren Nick Cave adskillige minutter og øjeblikke før jeg egentlig så selve manden. Og lidt samme følelse er også den man går fra 20.000 Dage med. For selvom vi kommer helt tæt på den australske musiker; er med ham til terapi, kørende rundt i hans bil, ser ham med sine børn, i studiet og ofte i selskab med kollegaen Warren Ellis, og ligefrem starter filmoplevelsen med at følge ham fra sengen til badeværelset, så er det svært at skelne Nick Cave, kunstneren, fra Nick Cave, mennesket. Selv taler ham meget i de fascinerende 97 minutter om grænsen mellem virkelighed og fantasi, men filmskaberne får sandelig også hans hverdag til at fremstå nærmest magisk.

Dokumentarfilm har den styrke, at de egentlig ikke behøver et narrativ. Men selvom de ikke kan tilbyde et plot, så forekommer der alligevel ofte en udvikling eller en rejse. Det er ikke rigtig tilfældet her. Vi ser på Cave på scenen – om end kortfattet – følger ham og The Bad Seeds i gang med en masse indspilninger, og kommer en smule om bag hans lange karriere via et besøg i billedarkiverne, men der er ingen evolution i Nick Cave: 20.000 Dage på Jorden. Det er næsten bare "en dag i Nick Caves liv". Hvilket både er fascinerende, sanseligt og underholdende, for han er ikke bange for at være ærlig eller holder noget tilbage, selvom det er ganske tydeligt, at det heller ikke nødvendigvis er det ufiltrerede menneske vi ser. Vi ser den sande udgave af den Nick Cave, som Nick Cave har lyst til at vise os.

Camera Film
Cave står sandelig også krediteret som manuskriptforfatter til filmen, sammen med instruktørerne Jane Pollard og Iain Forsyth, så der er ingen tvivl om dette er Nick Caves film. Han er solen, månen og stjernerne i de 97 minutter. Men han lader også andre ind i sit univers, og vi får derfor nogle interessante samtaler med Ray Winstone, Blixa Bargeld og Kylie Minogue, alle i hans bil, der konstant fletter ham ind og ud mellem en række anekdoter i hans historie og hans 20.000 dage på Jorden. Som dokumentarfilm er Nick Cave: 20.000 Dage på Jorden en sær hybrid, for den nedbryder grænsen mellem virkelighed og forestilling. Men den er først og fremmest en charmerende rundtur i Nick Caves kunstner-kringlede hjerne fuld af poesi, fantasi og energi.

Der er desværre intet ekstramateriale på udgivelsen.

Mit Grønland24/5
C'est la vie!24/5