Anmeldelsesdato:16-02-2015
Ward HortonJohn Gordon
Tony AmendolaFather Perez
Alfre WoodardEvelyn
Kerry O'MalleySharon Higgins
Brian HowePete Higgins

Dukken flytter med

Halloween er over os ‚Äď og s√• er det efterh√•nden fast tradition med et gys i biografen. I en lang √•rr√¶kke var det Saw-serien, der stod for uhyggen, men de sidste par √•r, har James Wan, en af bagm√¶ndene bag Saw, drejet uhyggen ind p√• et mere overnaturligt spor. Der er kommet d√¶moner p√• dagsordenen og med Nattens d√¶moner viste han sidste √•r, at man godt kan finde en original indgangsvinkel til et fort√¶rsket emne. Nu har han ladet sin faste fotograf tage over i instrukt√łrstolen, men Wans aftryk er synlige.

Warner Bros.
Dukken Annabelle spillede en afg√łrende rolle i Nattens d√¶moner, og nu har man givet hende en hel film til at sprede uhygge i. Det er hendes oprindelseshistorie, der udspiller sig midt i det amerikanske ungdomsopr√łr. Charles Mansons sekt skr√¶mmer det p√¶ne efterkrigssamfund, og hippiernes fremmarch indvarsler en tid, hvor d√łrene skal l√•ses. Det unge par Mia og John er som st√łbt ud af det gamle USA. P√¶ne kirkeg√¶ngere med hans karriere p√• rette spor og hun h√łjgravid p√• t√¶rsklen til et liv som hjemmeg√•ende.

En nat bliver de overfaldet af medlemmer af en satanisk kult, og et af medlemmerne bl√łder p√• den ‚Äď ganske r√¶dsomme ‚Äď dukke som John har k√łbt til den ivrigt dukkesamlende Mia. Annabelle er f√łdt ‚Äď og porten til underverdenen er √•bnet p√• klem. Det er naturligvis noget gedigent nonsens, men gyserfilm har v√¶ret skabt p√• tyndere grundlag, for det hele handler om at f√• sat rutsjebanen i gang. En skr√¶kfilm af denne type skal nemlig blot v√¶re en tivoli-forlystelse for de store, hvor man b√¶vrer i sp√¶nding, mens stemningerne bygges op og hviner af frydefuld skr√¶k, n√•r det hele udl√łses i bulder og brag.

Warner Bros.
Det er en genre, der en sj√¶lden gang l√¶gger en ekstra dimension p√• sin fort√¶lling og f√•r skabt filmpersoner af k√łd og blod, men den kan liges√• vel fungere som en tom forlystelsesskal. Annabelle er s√• afgjort det sidste. Den bygger fint sp√¶ndingen op i den klaustrofobiske lejlighed, hvor Mia og deres nyf√łdte barn opholder sig, og den leger sjovt med vores forventninger til, hvad der skal ske. Faktisk er en af styrkerne, at det forventelige sker ‚Äď men altid lige et taktslag eller to forskudt af, hvorn√•r vi tror, det kommer. Annabelle l√¶ner sig lidt for meget op af mesterv√¶rket Rosemary‚Äôs Baby, og man ser i det hele taget genrens hovedv√¶rker spejlet hist og her. Der str√¶ber man nu alligevel for h√łjt, for Annabelle er blot √•rets generiske filmgys, der hele vejen frem til den underligt flade slutning reelt leverer varen. Klinisk og uden s√¶rlige ambitioner eller kvaliteter leverer den de hop i s√¶det, som publikum forventer.

Bonusmaterialet er blot fire korte featuretter, der går bag kameraet, og 20 minutters slettede scener. Ikke meget, men kvaliteten af disse indslag er bestemt udmærket.

Darling19/10
Kære far19/10