Anmeldelsesdato:25-02-2015
Shia LaBeoufBoyd 'Bible' Swan
Logan LermanNorman Ellison
Michael PeñaTrini 'Gordo' Garcia
Jon BernthalGrady 'Coon-Ass' Travis
Jim ParrackSergeant Binkowski

Krigens grimme ansigt

Krig er et modbydeligt morads af død og ødelæggelse. Jo mere teknisk avanceret vores krigsførelse bliver, jo mere kommer kamphandlingerne til at handle om at sidde på afstand og lade computere og teknik overtage ’the dirty job’, men ude for enden af dronernes sigtekorn er der stadig mennesker af kød og blod, der omkommer. David Ayer, der tidligere har taget os med en tur ned i L.A. rå underverden, minder os nu om krigens brutalitet ved at lægge sin realistiske signatur hen over en krigsfilm fra de afgørende måneder af 2. verdenskrig, hvor de allierede tropper havde fået fodfæste på det europæiske kontinent og satte kursen gennem en stadig mere desperat kæmpende tysk hær mod Berlin.

Filmens klaustrofobiske ramme er indersiden af en amerikansk tank, som i en blanding af dumdristigt mod og stærkt lederskab har overlevet kampen mod nazisterne fra Nordafrikas ørken, op gennem Frankrig og videre til selveste Tyskland, hvor de allierede kæmper for hele tiden at lægge maksimalt pres på den trængte modstander. Centralt i tanken er den kyniske, men handlekraftige leder ’Wardaddy’ i Brad Pitts i bund og grund retskafne skikkelse. Han holder sammen på sit hårdkogte hold af krigere, der har hver deres helt fast definerede rolle i tanken – og i kamp er de så velsmurt en enhed som nogen. Vores indgangsvinkel er tilgangen af en helt ny rekrut, der skal udfylde et vigtigt sæde som skytte forrest i kampvognen. Hans primære militære bedrift er at kunne skrive hurtigt, og hans ilddåb i kamp rummer filmens eneste reelle personudvikling i en verden bestående af fastfrosne personbeskrivelser.

Ayer er ingen romantiker, og Fury er et gennemført studie i død og ødelæggelse. Hvor ubehageligt det end er at kigge på, så er det fundamentalt set en kvalitet, at en krigsfilm ikke forskønner krigens konsekvenser eller kigger dydigt væk, når projektilerne gør deres arbejde. Ganske som den filmhistorisk berømmede landgang i Steven Spielbergs Saving Private Ryan, så spares ingen i Fury, når enten kampvognen brager gennem landskabet eller dens lille hold selv må gribe til våben og klare sagerne.

Mellem kampene finder soldaterne sammen i de små, selvbestaltede oaser af kortvarig fred, hvor de kan forlade deres professionelle roller og rangorden og slippe deres sande personligheder løs. Ikke altid et kønt syn, men interessant fordi de blotlægger den styrke, der ligger i militærets strenge hierarki og disciplin. I kampvognen er alle bag den øverstbefalende, ude i det fri er lydigheden reduceret og rammerne omkring gruppen langt mere flydende og uklare.

Fury lider lidt under, at historien om den sejlivede kampvogn er ganske opdigtet. Det havde klædt projektet og ambitionen om at vise krigens sande ansigt at finde et autentisk forlæg. Nu ender vi et uklart sted mellem effektiv krigsfilm og pulpdyrkelse a la Tarantinos Inglourious Basterds, hvor Brad Pitt i øvrigt er den påfaldende fællesnævner. Det havde også klædt projektet, hvis personerne i kampvognen havde været lidt mindre demonstrativt forskellige. Det ligner ganske hvad det er – en manuskriptkonstruktion for at sikre så megen intern spænding som muligt. Det ændrer dog ikke ved, at Ayers realisme giver et effektivt udtryk, som gør filmen regulært spændende helt frem til det dramatiske slutopgør – og den tjener som en vigtig reminder om, at krig ikke er en klinisk disciplin, der udkæmper bag computerskærme, men en snavset og beskidt affære, hvor livets mange facetter reduceres til ubønhørlig fremdrift og simpel overlevelse.

Blu-ray’en har en hel del mere ekstramateriale, og der menes en hel del, end dvd-udgivelsen, så gå efter den, skulle man være bonus-interesseret. Faktisk finder man fx 56 minutters slettede og udvidede scener, så man kommer unægtelig lidt dybere under huden af filmen.

Dette hjælper de fire rigtige fine featuretter naturligvis også med. Og via "Armored Warriors: The Real Men Inside the Shermans" bliver vi sandelig også præsenteret for de sidste overlevende WWII-soldater, der gjorde tjeneste i Furys centrale figur, den amerikanske tank.
Solidt og stærkt bonusmateriale.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9