Anmeldelsesdato:02-03-2015
Michael NyqvistViggo Tarasov
Alfie AllenIosef Tarasov
Willem DafoeMarcus
Ian McShaneWinston
Adrianne PalickiMs. Perkins

Keanu Reeves er tilbage i suveræn form

Keanu Reeves har ikke ‚Äď som figuren han spiller i John Wick ‚Äď pr√łvet at miste sin hustru til sygdom, men stjernen har bestemt v√¶ret i t√¶t kontakt til d√łden i sit virkelige liv, s√• de filosofiske scener i filmen, hvor han taler om "hvorfor", har han nok ikke beh√łvet den store research til. Hr. Reeves fremst√•r ogs√• temmelig vred det meste af filmen. Ikke at vi ser ham bruge meget tid til at s√łrge over tabet af sin bedre halvdel, men filmen starter √łmt med at vise os, at han har mistet hende og er lidt trist. Det bliver lidt mindre trist, da han en aften modtager en hundehvalp, en sidste gave fra fruen, som derfor er det sidste han har tilbage fra hende. S√• dem, der skulle synes, at det er lidt m√¶rkeligt, at man g√•r amok over at miste en hund, m√• huske p√• at hunden er et symbol p√• hans kvinde.

Voldsomt og blodigt
For hele udgangspunktet med John Wick er, at en forhenv√¶rende hitman genoptager sin gamle profession, da en rig m√łgunge bryder ind i hans hus for at stj√¶le hans bil (en '69 Boss Mustang, p√¶nt l√¶kker). Den fik han nemlig ikke 'lov' at k√łbe af Wick, da han s√• den, og snothvalpen tror nu at han bare kan tage den. I tyveriet mister den firbenede nye beboer i The Wick Residence desv√¶rre livet, og det er s√• dr√•ben. Nu har John Wick f√•et nok. Selv med hans evner kunne han ikke stoppe d√łden fra at tage konen, men han kan f√• dem, der tog hans hund fra ham, d√łdeligt straffet. Og det g√•r hverken stille af blodl√łst for sig.

Stahelskis seje besætning
Manuskriptet er alts√• ikke det mest ophidsende ved filmen, men den skal bestemt heller ikke ses p√• grund af historien. Den b√łr nydes af langt mere visuelle √•rsager, for den debuterende instrukt√łr er en mand, der har forstand p√• √łret√¶ve-uddeling, og disse er sv√¶rt bl√¶rede gennem de resterende minutter af John Wick. Chad Stahelski er ikke et navn man har h√łrt om med mindre man er pjattet med stunt-folk, men han har v√¶ret stunt-mand for Reeves i en del af hans film, og makkerparret fungerer ligeledes fejlfrit her. Reeves er tilmed ogs√• i solidt selskab af dygtige folk, og denne p√• overfladen glatte og velsmurte actionbombe, vejer ekstra tungt via folk som Willem Dafoe, Ian McShane, Michael Nyqvist, Alfie Allen, Lance Reddick, Adrianne Palicki og John Leguizamo.

Alt falder på rette plads
Som instrukt√łr handler det konstant om at tage beslutninger og tr√¶ffe de rigtige valg, men Stahelski (med-producer David Leitch skulle for √łvrigt v√¶re med-instrukt√łr p√• filmen, men er ikke krediteret for det arbejde!) m√• siges at v√¶re kommet godt fra start. Han (/de) har sammensat John Wick med stor sans for det fysiske udtryk: Fra de imponerende sl√•skampe (hvor man kan se hvad der sker, halleluja!) over brug af smukke billeder og st√łjende musik til at drive filmen frem, g√•r hele herligheden op i en h√łjere enhed af maskulin kraft og h√•rdtpumpet action. Det er lige f√łr Keanu f√•r nakket flere onde russere i disse l√¶kre 96 minutter end Arnold nogensinde gjorde det i sine 80‚Äôer-film.

Spr√łd underholdning
Men John Wick virker heldigvis ikke gammeldags. Det eneste gammeldags ved den er h√¶vnmotivet. Resten er toptunet str√łmlinet superaction fra en farverig verden af gangstere og lejemordere, med regler og kodeks, hvor b√•de venner og gode kolleger er en del af billedet blandt skurke i alverdens gr√• nuancer. Realistisk kan man ikke kalde John Wick, dertil er den for forudsigelig og retf√¶rdig, men dens kropslige omgang med dens hovedperson er gennemf√łrt trov√¶rdig. Det hj√¶lper naturlig at Keanu Reeves er i suver√¶n form som den barske Wick, b√•de fysisk og intellektuelt, for Reeves har altid v√¶ret god til en t√łr bem√¶rkning, og det er klart ogs√• hans talenter, der giver filmen et ekstra underholdende l√łft.

Seks korte featuretter g√•r bag om tilblivelse af John Wick, og sammen med kommentarsporet af instrukt√łrduoen Chad Stahelski og David Leitch er man solidt underholdt hele vejen igennem. De debuterende instrukt√łrer kommer godt omkring de store beslutninger og de sm√• anekdoter der omslutter filmen. Afslappende, underholdende og informativt. S√• enkelt, og s√• effektivt kan det g√łres at skrue noget sp√¶ndende bonusmateriale sammen!

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9