Anmeldelsesdato:02-03-2015
Michael NyqvistViggo Tarasov
Alfie AllenIosef Tarasov
Willem DafoeMarcus
Ian McShaneWinston
Adrianne PalickiMs. Perkins

Keanu Reeves er tilbage i suveræn form

Keanu Reeves har ikke – som figuren han spiller i John Wick – prøvet at miste sin hustru til sygdom, men stjernen har bestemt været i tæt kontakt til døden i sit virkelige liv, så de filosofiske scener i filmen, hvor han taler om "hvorfor", har han nok ikke behøvet den store research til. Hr. Reeves fremstår også temmelig vred det meste af filmen. Ikke at vi ser ham bruge meget tid til at sørge over tabet af sin bedre halvdel, men filmen starter ømt med at vise os, at han har mistet hende og er lidt trist. Det bliver lidt mindre trist, da han en aften modtager en hundehvalp, en sidste gave fra fruen, som derfor er det sidste han har tilbage fra hende. Så dem, der skulle synes, at det er lidt mærkeligt, at man går amok over at miste en hund, må huske på at hunden er et symbol på hans kvinde.

Voldsomt og blodigt
For hele udgangspunktet med John Wick er, at en forhenværende hitman genoptager sin gamle profession, da en rig møgunge bryder ind i hans hus for at stjæle hans bil (en '69 Boss Mustang, pænt lækker). Den fik han nemlig ikke 'lov' at købe af Wick, da han så den, og snothvalpen tror nu at han bare kan tage den. I tyveriet mister den firbenede nye beboer i The Wick Residence desværre livet, og det er så dråben. Nu har John Wick fået nok. Selv med hans evner kunne han ikke stoppe døden fra at tage konen, men han kan få dem, der tog hans hund fra ham, dødeligt straffet. Og det går hverken stille af blodløst for sig.

Stahelskis seje besætning
Manuskriptet er altså ikke det mest ophidsende ved filmen, men den skal bestemt heller ikke ses på grund af historien. Den bør nydes af langt mere visuelle årsager, for den debuterende instruktør er en mand, der har forstand på øretæve-uddeling, og disse er svært blærede gennem de resterende minutter af John Wick. Chad Stahelski er ikke et navn man har hørt om med mindre man er pjattet med stunt-folk, men han har været stunt-mand for Reeves i en del af hans film, og makkerparret fungerer ligeledes fejlfrit her. Reeves er tilmed også i solidt selskab af dygtige folk, og denne på overfladen glatte og velsmurte actionbombe, vejer ekstra tungt via folk som Willem Dafoe, Ian McShane, Michael Nyqvist, Alfie Allen, Lance Reddick, Adrianne Palicki og John Leguizamo.

Alt falder på rette plads
Som instruktør handler det konstant om at tage beslutninger og træffe de rigtige valg, men Stahelski (med-producer David Leitch skulle for øvrigt være med-instruktør på filmen, men er ikke krediteret for det arbejde!) må siges at være kommet godt fra start. Han (/de) har sammensat John Wick med stor sans for det fysiske udtryk: Fra de imponerende slåskampe (hvor man kan se hvad der sker, halleluja!) over brug af smukke billeder og støjende musik til at drive filmen frem, går hele herligheden op i en højere enhed af maskulin kraft og hårdtpumpet action. Det er lige før Keanu får nakket flere onde russere i disse lækre 96 minutter end Arnold nogensinde gjorde det i sine 80’er-film.

Sprød underholdning
Men John Wick virker heldigvis ikke gammeldags. Det eneste gammeldags ved den er hævnmotivet. Resten er toptunet strømlinet superaction fra en farverig verden af gangstere og lejemordere, med regler og kodeks, hvor både venner og gode kolleger er en del af billedet blandt skurke i alverdens grå nuancer. Realistisk kan man ikke kalde John Wick, dertil er den for forudsigelig og retfærdig, men dens kropslige omgang med dens hovedperson er gennemført troværdig. Det hjælper naturlig at Keanu Reeves er i suveræn form som den barske Wick, både fysisk og intellektuelt, for Reeves har altid været god til en tør bemærkning, og det er klart også hans talenter, der giver filmen et ekstra underholdende løft.

Seks korte featuretter går bag om tilblivelse af John Wick, og sammen med kommentarsporet af instruktørduoen Chad Stahelski og David Leitch er man solidt underholdt hele vejen igennem. De debuterende instruktører kommer godt omkring de store beslutninger og de små anekdoter der omslutter filmen. Afslappende, underholdende og informativt. Så enkelt, og så effektivt kan det gøres at skrue noget spændende bonusmateriale sammen!

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5
Alt eller intet25/5