Anmeldelsesdato:03-03-2015
Rosamund PikeAmy Dunne
Neil Patrick HarrisDesi Collings
Tyler PerryTanner Bolt
Carrie CoonMargo Dunne
Kim DickensDetective Rhonda Boney

Det sande os

Alle har pr√łvet det. At kigge p√• sin n√¶rmeste og t√¶nke: "Gad vide, hvad der foreg√•r inde i det hoved lige nu?" Et er, hvad man siger til og g√łr for hinanden ‚Äď noget ganske andet hvilke tanker, der egentlig ligger bag. Denne nagende grundtvivl er i princippet kernen i altid dr√łnsikre David Finchers filmatisering af Gillian Flynns popul√¶re bog af samme titel ‚Äď og den er et fascinerende dyk ned i materien bag vores trang til altid at vise os fra vores bedste side.

Fox Film
Nick og Amy er superparret fra Manhattans elit√¶re magasincirkler, der som s√• mange andre bliver brutalt indhentet af finanskrisen og ser deres perfekte tilv√¶relse smuldre bort og blive vekslet til et tomgangsliv i Nicks f√¶drene Missouri. Her slides der tungt p√• det stadig unge √¶gteskab, indtil Amy p√• deres fem √•rs bryllupsdag forsvinder. M√•ske myrdet, m√•ske bortf√łrt ‚Äď m√•ske bare v√¶k.
Vi har to fort√¶llere til at hj√¶lpe os frem i plottet. Den ret up√•virkede Nick, der f√łler sit liv forvandlet til en krimiserie ‚Äď og den metodisk dagbogsf√łrende Amy, som via de t√¶tskrevne sider viser os sin side af sagen. Gradvist taber de to versioner af samme handlingsforl√łb taktslaget og skrider i hver deres retning ‚Äď og s√• tvinges vi som tilskuer til at v√¶lge side i et stadigt mere sindrigt spind af mulige l√łgne og potentielt bedrag.

Bag krimioverfladen har Fincher dog p√• vegne af Flynns roman en anden dagsorden. For Kvinden der forsvandt er i endnu h√łjere grad en melodramatisk satire over vores overfladedominerede mediesamfund, hvor hver en gestikulation og grimasse fanges, foreviges og fortolkes. Hvor relationer bygges p√• koordineret fremtoning snarere end f√łlelsesm√¶ssig samh√łrighed og hvor alt reduceres til produkter. Helt fra Amys opv√¶kst med en forfattermor, der er blevet hovedrig p√• b√łrnebogsserien "Amazing Amy" om datterens perfekte alter ego, og frem til hendes og Nicks f√¶lles erkendelse af, at jagten p√• den perfekte ydre fremtoning bringer det bedste frem i dem hver is√¶r. For n√•r relationer reduceres til konstruktioner, s√• bliver det pludselig farligt, hvis man ikke l√¶ngere spiller efter samme regler, og tabet af den f√¶lles vision for illusionen er det egentlige sammenbrud i Amys og Nicks liv.

Fox Film
Ben Affleck og Rosamund Pike er velvagt i de to centrale roller. Good Guy Affleck har for nylig f√•et farligheden ind under huden med skurkerollen i Runner Runner, og Pikes √¶teriske distance kan enten d√¶kke over galskabens kulde eller uskyldighedens ubekymrethed. Der er dobbelttydigheder p√• tv√¶rs af hele pladen ‚Äď og selv n√•r plottet trods alt f√łrer historien af konkrete veje, typisk i form af den grundige politibetjent Boney, s√• er det helt frem til den kyniske slutning sv√¶rt at forudsige n√¶ste skridt. Kvinden der forsvandt er pr√¶cis s√• tilfredsstillende en oplevelse, som man efterh√•nden er v√¶nnet til fra Finchers h√•nd, hvor thrillerm√łrket fra hans tidlige film forenes med opulent melodrama og en velkommen m√łrk humor.

Det eneste ekstramateriale til udgivelsen er et kommentarspor indtalt af instrukt√łr David Fincher. Det virker m√•ske ikke af meget, men Fincher er en tungere herre end de fleste filmskabere, og dette kommentarspor er derfor ogs√• langt mere interessant end disse desv√¶rre alt for ofte er.

Hans fortællinger handler både om forberedelserne til filmen og om hvordan scenerne blev skabt, men vi får også fine uddybelser omkring figurerne og deres motiver. Og det hele orkestreret af en afslappet Fincher (som tilmed kommenterer sit ry som en perfektionist med hang til at tage mange takes), der tydeligvis hygger sig med at informere os om, hvordan det hele blev til. Vi tilgiver ham derfor også, at han ikke startede seancen med at introducere sig selv og lige lovlig brat også afslutter det hele.
Lidt koldt, men de mellemliggende 144 minutter med næsten non-stop tale er ret spændende.

Efter stormen25/5
Sweet Dreams25/5