Reel Pictures

Misfits

Varighed:74 minutter
Instruktør:Jannik Splidsboel

Premieredato:05-03-2015

Rendyrket kærlighed i bibelbæltet

USA er utvivlsomt et af de mest h√łjtudviklede lande i verdenen. Alligevel halter landet bag ud, n√•r det kommer til behandlingen af homoseksuelle. Det kommer tydeligt frem i Jannik Splidsboels dokumentarfilm Misfits. P√• klassisk dokumentarisk vis f√łlger filmen en h√•ndfuld homoseksuelle teenagere i den lille fl√¶kke Tulsa i Oklahoma. I et roligt og registrerende filmsprog og helt uden antydning af iscenes√¶ttelse eller dramatisering kommer filmen t√¶t ind p√• livet af de tre centrale karakterer, Larissa, Benny og D. De har alle ar p√• sj√¶len, men de er ogs√• us√¶dvanlig sejlivede. I l√łbet af en snes kolde vinterm√•neder deler de ud af personlige tanker, f√łlelser, oplevelser og dr√łmme. I enkelte tilf√¶lde inddrages familiemedlemmer og k√¶rester, men filmen kredser prim√¶rt om disse tre karismatiske personer. Filmen er i bund og grund meget enkel, og dens fornuftigste fort√¶llegreb er at nedtone de homofobiske omgivelser til et minimum. Tilskueren f√•r dog fornemmelsen af homofobi i enkelte indstillinger, hvor frelste pr√¶dikanter og en r√•bende s√¶rling tordner mod homoseksualitet. Det er med andre ord ikke en film, der s√łger konflikter men n√¶rmere en film, der √łnsker at afd√¶kke f√łlelser.

Troens nådegave
Misfits udspiller sig som n√¶vnt i den pivkolde by Tulsa i Oklahoma. Her skimtes tr√łstesl√łse boligblokke og tarvelige bilforhandlere s√• langt √łjet r√¶kker. Dette charmeforladte forstadslandskab leder let tankerne hen p√• en film som Fargo ‚Äď uden der ellers kan spores et st√łrre sl√¶gtskab imellem. Tulsa er en by med mange troende, der gerne henviser til lange salvelsesfulde bibelpassager og taler dunder mod homoseksualitet. De henved to tusinde kirker med h√łje spir og minuti√łse udsmykninger vidner om troens n√•degave. I Tulsa finder man ogs√• Open Arms Youth Project ‚Äď byens eneste ungdomsklub, der huser unge homo- og transseksuelle teenagere, som har besluttet at springe ud midt i det spottende og fordomsfulde bibelb√¶lte. Titlen p√• Splidsboels humanistiske film henviser √•benlyst til den status, som de unge har i samfundet samt den foragt og ford√łmmelse, som de ofte bliver m√łdt med i det √¶rkekonservative og st√¶rkt religi√łse Tulsa.

Mod og vilje
Misfits er en uforfalsket dokumentarfilm om at turde v√¶re sig selv og ikke mindst udleve sin seksualitet, selvom den strider mod de g√¶ngse normer og v√¶rdis√¶t. Filmens tre centrale karakterer, Larissa, Benny og D, kommer alle i klubben, hvor de m√łder en r√łrende hjertevarme og betingelsesl√łs k√¶rlighed. I klubben kan de for en stund komme lidt p√• afstand af den klimatiske og mentale kulde, som de m√łder udenfor. Desuden finder de st√łtte og forst√•else for de omkostninger, der ofte er forbundet med at v√¶re homoseksuel. Det er netop det beundringsv√¶rdige mod og den ub√łjelige vilje, som de unge udviser i flere scener, der g√łr filmen allermest sev√¶rdig. I flere scener kommer vi s√•ledes helt t√¶t p√• dem og oplever k√¶rlighed, √łmhed, usikkerhed, angst, frygt, sorg og h√•b. √Örstiderne skifter som bekendt, hvilket flere opl√łftende sommerscener giver indtryk af. Flere unders√łgelser peger netop p√•, at det amerikanske samfunds syn p√• homoseksuelle er skiftet i retning af mere accept det senest √•rti. Det positive budskab kan Misfits helt klart v√¶re med til at sprede.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5