CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron

Produktionsland:
Sverige, Tyskland, Norge, Frankrig

Produktionsår:
2014

Manuskript:
Roy Andersson

Producere:
Pernilla Sandström

Fotograf:
István Borbás
Gergely Pálos

Klipper:
Alexandra Strauss

Komponist:
Hani Jazzar
Gorm Sundberg

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.



En due sad på en gren og funderede over tilværelsen

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Komedie, Drama
Varighed:101 minutter
Instruktør:Roy Andersson
 
Premieredato:12-03-2015
Medvirkende:Som:
Holger AnderssonJonathan
Nils WestblomSam
Viktor GyllenbergKarl XII

Et hovedværk rundes af
 
Den svenske super-auteur Roy Andersson afrunder fornemt sin trilogi om det at være menneske. Det sker i vanlig stil med tableauer så langt fra det genkendeligt realistiske, at man i stedet tvinges til selv at sætte billederne ind i en brugbar kontekst. Det er meditativt, beroligende, ofte morsomt på en næsten trodsig måde – og frem for alt så konsekvent udført, at man kun kan begejstres. Også selv om begejstringen er mere intellektuel i dette sidste afsnit.


Copyright:
Camera Film
Anderssons magnus opum tog sin begyndelse i 2000 med den overrumplende Sange fra 2. sal, hvor vi i nænsomt designede billedfriser af fastlåste indstillinger blev draget ind i instruktørens surrealistiske og konstant udfordrende billedsprog. Det var et anonymiseret forfalds-Sverige, der lagde bagtæppe til de melankolske og humoristiske ’sange’, 46 af slagsen, som netop udnyttede det fastlåste perspektiv til at lade tilskuerens eget fortolkningsapparat arbejde. Oplevelsen blev ikke styret til mindste emotionelle detalje af instruktøren, men i stedet givet fri til den enkelte betragter.

Andersson fortsatte sin afdækning af menneskets komplicerede natur syv år senere med Du levende i samme visuelle stil og med tuba-akkompagneret deadpan-afdækning af grundvilkårene for vores eksistens. 7 år lader til at være produktionstiden på et værk af denne støbning, for i sommeren 2014 havde sidste led i trilogien premiere på og vandt Guldløven ved filmfestivalen i Venedig, blandt andet foran den senere Oscar-magnet Birdman.


Copyright:
Camera Film
I En due sad på en gren og funderede over tilværelsen opsummerer og samler trilogiens røde tråde og rammer sine steder fortsat plet med imponerende præcision. Den er små 10 indstillinger ’kortere’ end forgængerne, og på tværs af vignetterne følger vi to sælgere af spøg-og-skæmt-artikler, som kæmper en brav kamp for at få lov til at bringe glæde og fornøjelse til deres medmennesker. Det er de dog ikke særlig gode til, for de deler den apatiske tristesse med stort set alle de andre figurer i trilogien, tynget af livets krav og tilværelsens urimeligheder.

De to tragiske klovne står hist og her for gyldne øjeblikke i al deres klynkende og fedladne lidenhed, men Anderssons stil er ikke optimal til egentlige gennemgående figurer. Det virker godt, når enkelte ansigter går igen mellem de enkelte scener, men en del af tilskuerens arbejde med at skabe mening ud af de fragmenterede elementer bliver forstyrret, når der pludselig dikteres en sammenhæng på tværs. I værste fald er det et forsøg på at hjælpe tilskueren ind i værket, men kvaliteten ligger netop i vores forsøg på at finde rundt i og afkode det fremmede univers.

Tilsvarende bliver enkelte af tableauerne også for tydelige i deres konstruktion. Især en stort anlagt scene mod slutningen, hvor menneskers lidelser transformeres til sær og dragende musik til glæde for en generisk overklasse, savner lidt den tvetydighed, som ellers har været trilogiens varemærke. Den er bizar og imponerende i sig selv, bevares, men understøtter en mistanke om, at man har forsøgt at gøre værket mere tilgængeligt på de sidste skridt frem mod målstregen. Derfor blot 4 stjerner isoleret set til En due…, men ingen tvivl må herske om, at trilogien som samlet bedrift er et hovedværk i europæisk film og Roy Andersson har placeret sig som en af vores mest konsekvente og kunstnerisk visionære instruktører.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
I Syrien21/6
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
”Fem småforbrydere. Tonvis af kokain. 27 døde. To overlevende og ikke skyggen af et bevis.” Hvilken film er der tale om?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google