Anmeldelsesdato:09-03-2015
Sarah GadonMirena
Dominic CooperMehmed
Charles DanceMaster Vampire
Diarmaid MurtaghDimitru
Paul KayeBrother Lucian

Usexet og tandl√łs

Luke Evans som Dracula l√łd temmelig lovende. Den britiske skuespiller har gjort sig ganske fint bem√¶rket over de sidste par √•r som en intens og interessant herre fra den omfattende afdeling af smukke filmstjerner, men staklen har desv√¶rre ikke meget at arbejde med i denne tandl√łse fusion af Bram Stokers klassiske vampyr-version og historisk beretning om Vlad "Spidderen" Tepes, den rum√¶nske krigsherre, der i midten af 1400-tallet blev kendt for sin blodigt opfindsomme f√¶rdigg√łrelse af sine fjender.

Boy, did you pick the wrong friend!
Evans starter filmen som traumatiseret barnekriger (i lidt forklarende flashbacks), der har overlevet tjeneste hos de onde tyrkere, men nu har trukket sig fredeligt tilbage som hersker af et lille rige, hvor han hygger sig med sin k√łnne og kloge hustru og nuttede s√łn, indtil de onde skurke kommer og forstyrrer hans pittoreske Disney-fred med fuglesang og fromt kysseri. Som en super moderne far n√¶gter han at overlade sin s√łn til samme h√•rde sk√¶bne som barnesoldat i den tyrkiske h√¶r, s√• han slagter i stedet tyrkernes udsending men indser snart, at han ene mand plus hans lille h√¶r ikke er nok til at stoppe den massive tyrkiske h√¶r, han ved nu for alvor vil overrende dem. Derfor ops√łger han den 'skr√¶mmende ondskab der h√¶rger i omr√•dets bjerg', for at f√• sig en okkult dosis superkr√¶fter af det mystiske b√¶st, der √¶der tyrkere til morgenmad. For min fjendes fjende er min ven, eller?

Mephisto motherfucker
Charles Dance spiller filmens herligt ul√¶kre nosferatu-'mofo', og denne centrale scene med ham er slet ikke skidt, men Dracula Untold har generelt et problem med at levere sit budskab. Det hele: Plot, opbygning, forl√łsning, er meget mudret og endnu mere kedeligt, og det m√• et action-drama med en plaget mand p√• gr√¶nsen af vampyr-tilstand alts√• ikke v√¶re. Der f√łlger en masse palaver om konsekvenser og konfrontationer med b√•de tyrkere og denne bjerg-residerende d√¶mon, men det ender i slatne udfald. Filmen fors√łger sig ogs√• med en udvandring og senere et optog taget direkte fra Peter Jacksons l√¶rebog, men disse form√•r instrukt√łr Gary Shore heller aldrig at g√łre nervepirrende. Og allerv√¶rst f√•r denne nydelige unge superkriger-superfar aldrig muligheden for at smide sexkortet. Bevares, han smider t√łjet, men det er alts√• ikke nok til at g√łre ham sexet.

Anti-ophidsende
Hvorfor f√•r vi ikke lov til at se, at vores super-antihelt ikke kunne styre sine nyerhvervede superkr√¶fter og konstant blive mere og mere presset? Dracula Untold ville m√•ske have v√¶ret underholdende, havde vi f√•et lov at dyrke hans indre kamp noget tydeligere (filmen byder dog p√• nogle fine effekter), men Vlad mukker bare rundt og fors√łger at undg√• noget sollys. Hvor er ilden, inderligheden og det desperate i situationen. Det hele er s√• s√łvndyssende intetsigende og latterligt klich√©tungt, at det er umuligt at f√łle noget som helst for nogle af figurerne ‚Äď om end fru Dracula, canadiske Sarah Gadon g√łr udm√¶rket indtryk ‚Äď og den i forvejen uj√¶vne historie f√łles derfor ekstra t√łr at tygge i. Heldigvis er tredje akt t√¶t p√• at v√¶re sp√¶ndende, men ikke nok til at redde hele dette tandl√łse fors√łg p√• at genoplive Vlad Tepes.

Luke Evans er 'guide' i featuretten "Creating a Legend", hvor han fortæller en masse om hvordan filmen og hans figur blev skabt. Et udmærket alternativ til de sædvanlige making of-indslag hvor alle mand kommenterer tilblivelsen.

Evans fylder ogs√• godt p√• de andre featuretter, mens instrukt√łr Gary Shore og set designer Fran√ßois Audouy fort√¶ller om vidt og bredt om is√¶r optagelserne p√• kommentarsporet. De er dog ikke helt s√• entusiastiske som man kunne √łnske, men kan holde sig v√•gen gennem deres kommentarspor, er der udm√¶rket baggrundshistorier om filmen og lidt historieundervisning i vente.

Ellers finder man seks slettede scener, hvor Shore & Audouy også har indtalt nogle bemærkninger og endelig finder man nogle stillfotos og visuelle klip i de fire interaktive kort.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5