Anmeldelsesdato:17-03-2015
Bill PaxtonJoe Loder
Rene RussoNina
Riz AhmedRick
Kevin RahmFrank Kruse
Ann CusackLinda

Storbyens rovdyr

Nogle debutanter har det bare lettere end andre. Dan Gilroy har selv et par forglemmelige manuskripter på samvittigheden, men navnet leder tankerne på brormand Tony, som er en af Hollywoods mest profilerede forfattere med titler som Paul GreengrassBourne-film og George Clooney-filmen Michael Clayton på samvittigheden – og holdet bag Gilroy Juniors debut er så flot, som det næsten kan blive.

Bag kameraet akkompagneres han af mesterfotografen Robert Elswit, der er en mester i at skabe stemninger ud af mørke, og som ganske fortjent vandt en Oscar for sit ambitiøse arbejde på Paul Thomas Andersons There Will Be Blood, og billedsiden er en helt afgørende medspiller i Nightcrawler, der stiller skarpt på Louis Bloom, som i jagten på arbejde kaster sig over "nightcrawling" – den lidet værdige disciplin indenfor journalistik, hvor man natten igennem søger rundt i Los Angeles’ plagede gader for at filme og dokumentere ulykker af enhver art.

Om natten bliver alle linjer slørede, og i Louis’ tilfælde også grænsen mellem rollen som observant og deltager. For enhver fotograf er afhængig af, at motivet præsenterer sig rigtigt – og når nu forretningsidéen er at skaffe byens bedste optagelser, som kan sælges dyrt til nyhedsredaktioner på jagt efter det næste scoop, der kan øge seertallene, så begynder den kommercielle kynisme at skinne igennem selv i en nightcrawlers arbejde.

Louis er i Jake Gyllenhaals skikkelse en sær lille fyr. En taber, der har svært ved at skaffe et job, og som i stedet hutler sig gennem tilværelsen med smårapserier og massive online-studier af alskens art. Internettet rummer mange svar – og Louis kender dem. Han kan tale med om meget, men hans tilgang til livet har en pudsig pseudo-teoretisk karakter præget af gratisuddannelsernes bullshit-lingo. Det er lige dele introkursus på handelsskolen og Gajol-æske-filosofi, der præger hans sprog.

Beskæftigelsen som "nightcrawler" viser sig dog at være det perfekte højbed for Louis til at vokse og gro i. Hans enspændernatur har gjort andre mennesker – og ikke mindst deres lidelser – til fremmedobjekter, som han nøgternt kan dokumentere uden at blive påvirket. Sit modstykke finder han på en presset tv-station, hvor nyhedschefen for natholdet – et dejligt gensyn med Rene Russo – har samme kynisme i sin tilgang. ”Tænk på vores nyhedsprofil som historien om en ung pige, der løber ned af en gade med halsen skåret over”, lyder mottoet, og Louis passer perfekt ind. De to bliver et umage makkerpar, der med lige dele brutalitet, forhandlingstalent og simpel afpresning opbygger en forretningsrelation. Der er ikke plads til samarbejde og tillid i den moderne medieverden.

Dan Gilroys debut er sikkert skruet sammen og morbid morsom, når Louis’ vanvid i stedet for at blive stoppet i stedet tilskyndes af mediefolkene omkring ham. Han vokser og man fornemmer monstret i ham, der langsomt vågner til dåd. Samtidig rummer filmen rent faktisk regulært spændende scener, når Louis i selskab med sin uvidende og hjælpeløse assistent beslutter sig for at iscenesætte det store scoop, der skal bringe ham helt ind i varmen og på fornavn med tv-stationens øverste ledelse.

Vejen fra bunden i det amerikanske samfund går op – og kun op. Alt og alle tages som gidsler hos de kynisk ambitiøse, der forstår kapitalismens natur og det pres, som konstante økonomiske målsætninger avler. Nightcrawler satiriserer lystigt og veloplagt over konsekvenserne af denne himmelflugt, og Dan Gilroy beviser, at han mestrer både storby-noir, den spidse satire og ikke mindst at give sin hovedrolleskuespiller plads til en isnende god præstation

Ud over en meget kort making of-featurette er der inkluderet et kommentarspor. Indtalt af de tre filmbrødre Gilroy: Dan Gilroy (instruktør og forfatter), Tony Gilroy (producer) og John Gilroy (klipper).
Det er Dan, der dominerer lydbilledet men brødrene får ellers dækket en god del af produktionen. Diverse filmfolk, som skuespillerne, fotografen, komponisten, bliver omtalt og rost, men fokus ligger meget på det fysiske arbejde med optagelserne.
Tempoet er pænt aggressivt (det mærkes tydeligt at de herrer kender hinandens mønstre) og her er ikke tale om mange stille øjeblikke, men kan man udholde den heftige talestrøm, er der mange spændende historier at komme efter.

Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9