Anmeldelsesdato:17-03-2015
Bill PaxtonJoe Loder
Rene RussoNina
Riz AhmedRick
Kevin RahmFrank Kruse
Ann CusackLinda

Storbyens rovdyr

Nogle debutanter har det bare lettere end andre. Dan Gilroy har selv et par forglemmelige manuskripter p√• samvittigheden, men navnet leder tankerne p√• brormand Tony, som er en af Hollywoods mest profilerede forfattere med titler som Paul Greengrass‚Äô Bourne-film og George Clooney-filmen Michael Clayton p√• samvittigheden ‚Äď og holdet bag Gilroy Juniors debut er s√• flot, som det n√¶sten kan blive.

Bag kameraet akkompagneres han af mesterfotografen Robert Elswit, der er en mester i at skabe stemninger ud af m√łrke, og som ganske fortjent vandt en Oscar for sit ambiti√łse arbejde p√• Paul Thomas Andersons There Will Be Blood, og billedsiden er en helt afg√łrende medspiller i Nightcrawler, der stiller skarpt p√• Louis Bloom, som i jagten p√• arbejde kaster sig over "nightcrawling" ‚Äď den lidet v√¶rdige disciplin indenfor journalistik, hvor man natten igennem s√łger rundt i Los Angeles‚Äô plagede gader for at filme og dokumentere ulykker af enhver art.

Om natten bliver alle linjer sl√łrede, og i Louis‚Äô tilf√¶lde ogs√• gr√¶nsen mellem rollen som observant og deltager. For enhver fotograf er afh√¶ngig af, at motivet pr√¶senterer sig rigtigt ‚Äď og n√•r nu forretningsid√©en er at skaffe byens bedste optagelser, som kan s√¶lges dyrt til nyhedsredaktioner p√• jagt efter det n√¶ste scoop, der kan √łge seertallene, s√• begynder den kommercielle kynisme at skinne igennem selv i en nightcrawlers arbejde.

Louis er i Jake Gyllenhaals skikkelse en s√¶r lille fyr. En taber, der har sv√¶rt ved at skaffe et job, og som i stedet hutler sig gennem tilv√¶relsen med sm√•rapserier og massive online-studier af alskens art. Internettet rummer mange svar ‚Äď og Louis kender dem. Han kan tale med om meget, men hans tilgang til livet har en pudsig pseudo-teoretisk karakter pr√¶get af gratisuddannelsernes bullshit-lingo. Det er lige dele introkursus p√• handelsskolen og Gajol-√¶ske-filosofi, der pr√¶ger hans sprog.

Besk√¶ftigelsen som "nightcrawler" viser sig dog at v√¶re det perfekte h√łjbed for Louis til at vokse og gro i. Hans ensp√¶ndernatur har gjort andre mennesker ‚Äď og ikke mindst deres lidelser ‚Äď til fremmedobjekter, som han n√łgternt kan dokumentere uden at blive p√•virket. Sit modstykke finder han p√• en presset tv-station, hvor nyhedschefen for natholdet ‚Äď et dejligt gensyn med Rene Russo ‚Äď har samme kynisme i sin tilgang. ‚ÄĚT√¶nk p√• vores nyhedsprofil som historien om en ung pige, der l√łber ned af en gade med halsen sk√•ret over‚ÄĚ, lyder mottoet, og Louis passer perfekt ind. De to bliver et umage makkerpar, der med lige dele brutalitet, forhandlingstalent og simpel afpresning opbygger en forretningsrelation. Der er ikke plads til samarbejde og tillid i den moderne medieverden.

Dan Gilroys debut er sikkert skruet sammen og morbid morsom, n√•r Louis‚Äô vanvid i stedet for at blive stoppet i stedet tilskyndes af mediefolkene omkring ham. Han vokser og man fornemmer monstret i ham, der langsomt v√•gner til d√•d. Samtidig rummer filmen rent faktisk regul√¶rt sp√¶ndende scener, n√•r Louis i selskab med sin uvidende og hj√¶lpel√łse assistent beslutter sig for at iscenes√¶tte det store scoop, der skal bringe ham helt ind i varmen og p√• fornavn med tv-stationens √łverste ledelse.

Vejen fra bunden i det amerikanske samfund g√•r op ‚Äď og kun op. Alt og alle tages som gidsler hos de kynisk ambiti√łse, der forst√•r kapitalismens natur og det pres, som konstante √łkonomiske m√•ls√¶tninger avler. Nightcrawler satiriserer lystigt og veloplagt over konsekvenserne af denne himmelflugt, og Dan Gilroy beviser, at han mestrer b√•de storby-noir, den spidse satire og ikke mindst at give sin hovedrolleskuespiller plads til en isnende god pr√¶station

Ud over en meget kort making of-featurette er der inkluderet et kommentarspor. Indtalt af de tre filmbr√łdre Gilroy: Dan Gilroy (instrukt√łr og forfatter), Tony Gilroy (producer) og John Gilroy (klipper).
Det er Dan, der dominerer lydbilledet men br√łdrene f√•r ellers d√¶kket en god del af produktionen. Diverse filmfolk, som skuespillerne, fotografen, komponisten, bliver omtalt og rost, men fokus ligger meget p√• det fysiske arbejde med optagelserne.
Tempoet er p√¶nt aggressivt (det m√¶rkes tydeligt at de herrer kender hinandens m√łnstre) og her er ikke tale om mange stille √łjeblikke, men kan man udholde den heftige talestr√łm, er der mange sp√¶ndende historier at komme efter.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Hvem spiller det unge par i The Notebook?