Anmeldelsesdato:20-03-2015
Julianne MoorePresident Alma Coin
Philip Seymour HoffmanPlutarch Heavensbee
Jeffrey WrightBeetee
Donald SutherlandPresident Snow
Sam ClaflinFinnick Odair

Gnister og gløder

Af Suzanne Collins tre dystre og dystopiske "Hunger Games"-bøger, er "Mockingjay" klart den mest deprimerende og brutalt trøstesløse. Den nærmest svælger i død og ødelæggelse, og vores unge heltinde er håbløst fortabt og ekstremt traumatiseret gennem det meste af fortællingen. Bog 3 er også den mindst udviklede i sit univers, da den dækker over en længere og meget løst fortalt periode med Katniss Everdeens mentale opløsning som centrum.

Død over The Capital!
Manuskriptforfatterne har ganske imponerende holdt sig trofast til oplægget, og i dette rummelige udgangspunkt har de støbt en stærk historie om genopbygningen af et ungt, vredt og ufrivilligt oprørssymbol. Katniss er nemlig stadig ikke den ultimative holdspiller. Hun bryder sig ikke om at blive taklet eller manipuleret, og hun skal først se resultatet af sine handlinger i forrige kapitel i øjnene, før hun er villig til at deltage i kampen.

Fra vilde farver til grå nuancer
Vi er meget langt væk fra anden del af Hunger Games, The Hunger Games: Catching Fire, der med den store kamp i den farverige arena, underholdte med bulder og brag, storskrydende personligheder og velkomponeret klimaks. Stemningen er anderledes nedtonet her. Dette er stilheden efter stormen. Afventende og knugende, mens vi venter på næste bølge af terror, og trods en overbevisende trykkende atmosfære er Mockingjay aldeles medrivende for ikke at sige gribende.

Spændende nye figurer
Instruktør Francis Lawrence formår til fulde at få os til at overgive os til Katniss & Co. I Distrikt 13, som vi nu befinder os i, er folk i sikkerhed dybt nede under jorden, men det tidligere militær-distrikt for det nu borgerkrigshærgede Panem, er ikke et hold festaber eller medfølende kammerater. Præsidenten er en kold maskine – om end hun er blevet meget mere menneskeliggjort her i filmen. Boggs er den anden centrale figur fra distriktet, som har fået plads i filmen, og som spiller en væsentlig rolle for Katniss’ udvikling.

Graciøst
Det vil være falsk varebetegnelse at kalde del 1 for fremragende underholdning, for filmen er simpelthen for trist, men den er derimod virkelig godt skruet sammen. Dramaet er som et åbent sår. Det hele gør ondt og er ømt, og det gør godt at dykke ned i og mærke smerten. Det hjælper naturligvis, at Jennifer Lawrence leverer endnu en formidabel præstation som den stædige Katniss og hun solidt bliver bakket op af især Julianne Moore og Philip Seymour Hoffman, men det er mindst lige så meget den væmmelige afmagt som forfatterne har gennemsyret historien med, der giver filmen sin gnist. The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 er altså en hårdtslående affære den teenagevenlige kilde taget i betragtning; men hvor er det velkomment også at se hvor anti-blødsødent en ungdomsbog kan blive angrebet. Mockingjay, del 1 er ikke kun for det unge publikum eller fans af bogen (som ikke bør blive skuffede over filmen!), men for alle, der kan udholde en barsk historie om en forskruet verden, hvor nogle enkelte magtfulde få kan undertrykke og tyrannisere en masse. Altså indtil disse siger stop. Så enkelt kan det være – og i Mockingjay, del 1s tilfælde udført elegant og med store løfter frem mod den endelige finale.

Instruktør Francis Lawrence og producer Nina Jacobson har indtalt et vældig fint kommentarspor, hvor de kommer rundt om en masse forskellige aspekter omkring filmens tilblivelse; og med en god portion slettede scener og fire udmærkede featuretter på disk 2, er dvd-udgivelsen til Mockingjay del 1 bestemt interessant. Blu-ray'en byder dog på lidt flere featuretter, inklusive et indslag om Philip Seymour Hoffman, der døde under optagelserne.

The Square23/11

I hvilken klassiker hører man Frank McCloud sige følgende:

"When your head says one thing and your whole life says another, your head always loses."