Anmeldelsesdato:30-03-2015
Chantal LaubyMarie Verneuil
Ary AbittanDavid Benichou
Medi SadounRachid Benassem
Frédéric ChauChao Ling
Noom DiawaraCharles Koffi

Overspil på overdrev

Det er et velkendt faktum, at komedier er noget af det sværeste at få til at fungere på film. At være sjov er bare ikke alle forundt og at få det ud til et ukendt publikum er en kunst i sig selv. Det er også er velkendt faktum, at Frankrig laver nogle af de fineste film i verden, om man kan lide dem eller ej. Den franske komedie Bryllupskaos fejler i begge disse henseender.

Familien Verneuil skal snart til at opleve et bryllup for fjerde gang. Tre af de fire døtre har giftet sig med mænd af udenlandsk herkomst til forældrenes store fortrydelse og nu skal den fjerde datter giftes – med en sort mand. Far Claude er ved at gå til af ærgrelse over dette nye medlem af familien, men prøver at vænne sig til de nye omgivelser. Da den nye svigersøns familie kommer ind i billedet, falder det hele dog fra hinanden, for det kan godt være, at Claude ikke er vild med dette nye familiemedlem, men svigerfamilien fra Elfenbenskysten er bestemt heller ikke ellevilde med disse nye hvide mennesker.

Bryllupskaos er en af de mindst morsomme film, denne kritiker har set i lang tid. Den er fyldt med overspil i en så voldsom grad, at filmen sommetider kunne minde om surrealisme. Det er den desværre ikke. Dette er i stedet farce, når det er værst. Under al falden-på-halen-humoren ligger nemlig en interessant film, der nærmest bliver forulempet af en elendig fortællestil og en slutning, der på mange måder slet ikke giver mening.

Det er ikke fordi, filmen ikke har en interessant tematik. Den såkaldte frisindede holdning der ofte er at finde hos overklassen, har det jo med at falde fra hinanden, når virkeligheden banker på, som den gør det hos overhovederne i familien Verneuil. Det er selve måden, den er fortalt på, der er umorsom ud i det ekstreme. For at følge filmens etniske antagelser er det næsten umuligt ikke at spørge sig selv, om det måske udelukkende er franskmænd, der vil finde Bryllupskaos morsom. Der var i hvert fald ikke mange grin at høre under visningen.

I Bryllupskaos er alle en smule racistiske. Ikke kun familien og de respektive svigersønner, men også alle borgerne udenfor det lille hjem. Er alle i Frankrig virkelig så racistiske? Nej. Bryllupskaos er bare båret af et elendigt manuskript, der er så opsat på at gennemtrumfe sin idé om racisme og smålighed i det gode, franske borgerskab, at det glemmer alt andet. I familien handler alt om race. Alle samtaler, alle tanker, alle situationer. Der er ingen plads til udvikling, fordybelse eller indsigt. Jeg tror, jeg holder mig fra franske komedier i et stykke tid.

Ud over filmen er der blot inkluderet nogle trailers på dvd-udgivelsen.

Hvilken popstjerne lægger stemme til Arthur i Shrek 3?