Anmeldelsesdato:13-04-2015
Hilary SwankMary Bee Cuddy
Grace GummerArabella Sours
Miranda OttoTheoline Belknap
Sonja RichterGro Svendsen
Barry CorbinBuster Shaver

Uden for civilisationen

Gennem de sidste små hundrede år, hvor der er blevet lavet westerns, er det forbavsende få af dem, der enten har kvinder i centrum eller lige frem præsenterer deres historie fra et kvindeligt synspunkt. Det er The Homesman dog tæt på at have. Hilary Swank er den stærke kvinde fanget midt i kaos mellem en sølle mands potentiale til at blive et bedre menneske og tre sindssyge kvinder, der med al sandsynlighed er så godt som fortabte.

Væk fra helvedet
Swank spiller sej singlepige på prærien. Hendes Mary Bee Cuddy er muligvis ikke synderlig smuk og alle mændene påstår hun er "bossy", men hun har penge i banken, helbredet i orden og styr på sin lille gård med hvad der tilhører af marker, dyr og ren boligindretning. Og hun er et godt menneske, bosiddende i det kommende Nebraska; en ødemark af uciviliseret territorium fra før staten (var en stat og) havde infrastruktur, bygninger der var lavet af andet end mudder og en købmandsbiks eller to. Efter en streng vinter falder tre kvinder fuldstændig fra hinanden på hver deres måde, og Mary Bee tilbyder at hjælpe med at fragte dem tilbage til civilisationen. I dette tilfælde over Mississippi-floden til nabostaten Iowa, hvor en hjælpsom præstekone kan sørge for de får den nødvendige hjælp.

En engel, en djævel og tre tavse vidner
Det lyder jo nemt nok, men Mary Bee Cuddy har ikke kun sit hyr med de ustabile kvinder. Hendes rejsekammerat George Briggs, som hun reddede fra en hængning og derfor skylder hende en tjeneste, volder hende også en del besvær i starten af færden. I hvert fald indtil han begynder at sætte pris på hende og så er det naturligvis – pludselig og ganske overraskende – for sent. Briggs står nu med valget om at gøre det rigtige eller falder tilbage i sit hidtil samme destruktive mønster.
Og dette er essensen af Tommy Lee Jones’ lille kammerspil om kranke skæbner for fortabte mennesker. Det hele emmer langt væk af tragedie og umulige vilkår, og det er svært at sige hvem der mest sølle. Dem der ikke har indset hvor fortabte de er eller dem der simpelthen har mistet forstanden.

Suveræne Sonja
Og med det in mente skal man derfor heller ikke forvente et storladent western-epos. Der er bestemt nogle pæne billeder i filmen, men det er ikke de majestætiske aspekter ved den amerikanske prærie eller den nervepirrende rejse for vore lille selskab der er i fokus. Jones er langt mere optaget af skuespillet end de visuelle hjælpemidler eller normalt vigtige filmdele som tempo og stemning. Selv ikke figurerne, og der er fem i fokus, er blevet synderligt spændende uddybet – de tre elendige er nærmest reduceret til rekvisitter for Swank og Jones. Heldigvis er det en imponerende besætning Jones har fået samlet. Selv i små roller med en eller to scener er det Hollywoods (karakter-skuespils-)elite der har indtaget rollerne, så som skuespil-undervisning fejler filmen sandelig ingenting. Set med danske øjne kan man tilmed være pænt stolt, for Sonja Richter, der spiller den mest vanvittige af de tre kvinder, er fænomenal. Hun gør indtryk. Vildt. Meryl Streep er også med, men det er Sonja man vil huske!

Besynderligt filmrod
The Homesman er på ingen måde uinteressant, men den formår ikke at levere sit budskab i klar filmisk form. I 2005 lavede Jones en mere moderne western, The Three Burials, der også var velspillet men især var menneskelig spændende og vedkommende (og heller ikke skrevet af ham selv!). Det er ikke gået så heldigt for ham denne gang: The Homesman er svagt forløst, for sløset sat sammen og symbolikken for ujævn. Det er svært at blive grebet af noget, der ikke giver meget mening – som en rejse midt om sommeren i det centrale USA, hvor det sner. Det er ganske tydeligt, at det har været svært at overleve, både fysisk og mentalt, i Nebraska-territoriet i midten af 1800-tallet; og ikke kun som kvinde. Men efter små to timer i selskab med Tommy Lee Jones og en masse velspillende stjerner, skuespillere og sjove typer er jeg stadig ikke sikker på hvad The Homesman vil med det hele.

Tre af de fire featuretter er pænt lange (11-26 minutter) og ganske interessante, på den lidt tørre måde i samme ånd som filmen, så passende ekstramateriale altså. Det sidste af de fire indslag er klip fra filmens pressekonference på Cannes filmfestivalen i 2014.
Ellers bare en håndfuld trailers fra distributørens andre udgivelser.

Darling19/10
Kære far19/10