Anmeldt af:Morten MĂžller Bertelsen

Ed HarrisShawn Maguire
Joel KinnamanMike Conlon
Boyd HolbrookDanny Maguire
Bruce McGillPat Mullen
Genesis RodriguezGabriela Conlon

Liam Neeson lĂžber i ring

FÞrst Unknown Identity, sÄ Non-Stop og nu Run All Night. PÄ bare fire Är har Liam Neeson lavet hele tre actionbrag sammen med den spanske instruktÞr Jaume Collet-Serra. Det er med andre ord et sÊrdeles produktivt makkerskab, de to herrer har gang i. Af den Ärsag havde jeg pÄ forhÄnd et snÊvert hÄb om, at det ville kunne ses pÄ kvaliteten af deres nyeste film, at de to efterhÄnden kender hinanden godt. For selvom deres to fÞrste samarbejder ikke er decideret dÄrlige, sÄ savner de i hÞj grad kant.

Warner Bros.
Det fÞrste indtryk af Run All Night er bedre, end jeg havde turdet hÄbe pÄ. Stik imod alle forventninger er Liam Neesons karakter, Jimmy Conlon, nemlig ikke en helgen, men en tidligere lejemorder med en alkoholtÞrst ud over det sÊdvanlige. Hans sÞn, Mike, som mildest talt har et anstrengt forhold til sin far, er derfor ikke synderligt begejstret, da de to pludselig bliver tvunget til at samarbejde. Men da sÞnnen af den lokale gangsterboss beslutter sig for at gÞre det af med Mike, som har vÊret vidne til et mord, mÄ Jimmy trÊde til. For at redde Mike drÊber han gangstersÞnnen, hvilket sender dem begge pÄ flugt fra bÄde politi, gangstere og en lejemorder.

Collet-Serra har brugt dette udgangspunkt til at lave en film, der trods flugten som den centrale handlingstrÄd er tÊttere pÄ at vÊre en rendyrket actionfilm end en flugtfilm. At Liam Neesons evner pÄ listefÞdder ikke testes i lige sÄ hÞj grad som hans bare nÊver er dog en skam. For selvom actionscenerne er bundsolidt hÄndvÊrk, sÄ er det sekvenserne, hvor far og sÞn sniger sig rundt i den fjendtligsindede storby, der er filmens bedste. IsÊr en scene i en labyrintisk boligblok, hvor en flugtvej synes umulig at finde, byder pÄ en herligt knuget stemning, som filmen godt kunne have brugt endnu mere af.

Warner Bros.
For nĂ„r karaktererne fĂ„r plads, bliver det desvĂŠrre tydeligt, hvor endimensionel personskildringen reelt er. Én ting er, at det anstrengte far/sĂžn-forhold nĂŠrmest er tĂ„krummende forudsigeligt, men hvad vĂŠrre er, at Jimmy Conlons dystre fortid ikke skildres trovĂŠrdigt. For uanset hvor mange uskyldige, han pĂ„stĂ„r at have slĂ„et ihjel, sĂ„ fornemmer man aldrig skyggen af ondskab i Liam Neeson. Og det er mildest talt problematisk, nĂ„r Jimmy skal forestille at vĂŠre tidligere lejemorder med mindst lige sĂ„ mange negative sider som positive.

Nogen nuanceret actionfilm er Run All Night altsÄ mildest talt ikke. Liam Neesons tredje film med den spanske instruktÞr Jaume Collet-Serra er nemlig prÊcis lige sÄ skabelonskÄret, som man kunne have frygtet. SÄ selvom Liam Neeson i denne omgang er pÄ flugt fra bÄde politi og gangstere, sÄ er det actionfilmens formulariske tryghed, han burde frygte mest. Run All Night er en sporadisk underholdende, men hurtigt glemt actionfilm af den slags, den irske veteran Êrligt talt har lavet for mange af.

IndlÊg:

Den dag pÄ stranden6/9

Hvem spillede ikke med i The Outsiders?