Anmeldt af:Nicki Jensen

Trine DyrholmAnette
Danica CurcicMaya
Jens AlbinusMax
Marijana JankovicDina
Cecilie StenspilEva

Den moderne danskers liv

Dansk film har for alvor genfundet sig selv, henover det seneste √•rs tid. Hvor det mest har v√¶ret Dogme 95-generationen, som har dikteret tonerne i den stolte dansk filmtradition, har dokumentarfilmen g√•et hen og blevet ekstremt markant, samtidig med at b√•de √¶ldre og nyere talenter viser sig frem. Bille August vendte sidste √•r retur med den fremragende Bodil-vinder Stille hjerte, mens debutanten May el-Toukhy rammer samme h√łje niveau med Lang historie kort.

SF Film - Per Arnesen
I Lang historie kort f√łlges en gruppe venner, deres op- og nedture i deres id√©er og dr√łmme om parforhold, og ikke mindst venners udvikling, set over tre √•r. De tre √•r er opdelt i otte skels√¶ttende fester, hvor alle vennernes historier bliver vendt op og ned, sat i forbindelse og konflikt med hinanden.
Publikum er fluen på væggen, når alle trådene både flettes sammen og ud i et så farverigt narrativt kludetæppe, som Lang historie kort nu engang er. Ganske vist er historierne almengyldige scener fra den urbane danske hverdag, for "de unge" på 30-45 år. De forskelligartede fortællinger, såvel de små som store dramaer, er dog iklædt veloplagt og skarp dialog, humoristiske sekvenser og masser af klichéer de fleste i en eller anden forstand kan relatere til.

Traditionel m√łrk og introvert skandinavisk socialrealisme er i Lang historie kort transformeret til en uvant, og meget tiltr√¶ngt, optimistisk refleksion over livet. Logikken i filmen er, at selvom det hele kan v√¶re noget rod, √•bner d√łren hele tiden op for at komme ud p√• den anden side. At tage chancen, at kunne fokusere p√• og v√¶rds√¶tte livets s√¶rheder p√• tv√¶rs af sociale skel og forhold, men ogs√• at kunne tage den indimellem gr√• tilv√¶relsen og s√¶tte det hele i perspektiv.

SF Film - Per Arnesen
Det kan meget hurtigt lyde lommefilosofisk og pr√¶tenti√łs, men det er Lang historie kort langt fra. Tv√¶rtimod er iscenes√¶ttelsen af de mange sk√¶bnehistorier jordbunden, trov√¶rdig og let flydende eksekveret. Dette skyldes ikke mindst at skuespillerbes√¶tningen best√•r af nogle af de allerbedste danske teater- og filmskuespillere, s√•som Jens Albinus, Mille Lehfeldt, Trine Dyrholm, Danica Curcic, Janus Nabil Bakrawi og Peter Gantzler. Kemien er i top, formentlig fordi de alle har arbejdet sammen p√• tv√¶rs adskillige gange tidligere, med hvad der f√łles som ren improvisation og autentisk karakterskildring. Resultatet er levende, r√łrende, vedkommende og uimodst√•eligt charmerende. Kort fortalt, leverer instrukt√łr May el-Toukhy med Lang historie kort den m√•ske bedste danske spillefilmsdebut siden Omar Shargawis G√• med fred Jamil fra 2008.

F√¶dre og s√łnner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Gr√łnland24/5