Anmeldt af:Morten M√łller Bertelsen
Instruktør:Ruben √Ėstlund

Anmeldelsesdato:17-04-2015
Lisa Loven KongsliEbba
Clara WettergrenVera
Vincent WettergrenHarry

En lavine af fantastiske ubekvemheder

Skandinaviens p.t. mest interessante instrukt√łr hedder ikke Lars von Trier. Ej heller Thomas Vinterberg eller Tobias Lindholm. Han er derimod svensk og hedder Ruben √Ėstlund. Med De ufrivillige, en film fyldt med pinlige hverdagshistorier, fik han mig til at krumme t√¶er i en s√•dan grad, jeg ikke troede var mulig. Herefter kom velf√¶rdskritikken Play, der endnu engang beviste, at √Ėstlund er er en ener. Nu er han s√• tilbage med Force Majeure, som handler om en familie p√• skitur. En helt almindelig skitur er dog det eneste, √Ėstlunds nyeste film ikke er.

Øst for Paradis
For hvis du forventer en svensk Min s√łsters b√łrn i sneen, bliver du skuffet. Det starter ellers stilf√¶rdigt ud. Som taget ud af et rejsekatalog f√łlger man den svenske kernefamilie best√•ende af Tomas, Ebba og deres to b√łrn bev√¶ge sig yndefuldt op og ned af l√łjperne, inden skiene skiftes ud med en middagslur i matchende pyjamasser. Men freden varer, naturligvis, ikke ved. Da familien sidder i eftermiddagssolen og nyder deres frokost p√• en restaurant ved pisten, kommer lavinen pludselig buldrende. Mens Ebba lynhurtigt kaster sig beskyttende over b√łrnene, r√¶kker Tomas ud efter sin iPhone og tager benene p√• nakken. Men det, der lignede en d√łdbringende lavine, viser sig efterf√łlgende kun at v√¶re snest√łv. Ups. Og Tomas? Ja, han vender tilbage til restauranten og lader som ingenting. S√• er scenen sat.

Force Majeure tager en r√¶kke seri√łse sp√łrgsm√•l op: Hvordan reagerer man, n√•r instinkterne tager over? Og kan man overhovedet tilgive en handling som Tomas‚Äô? Eller er det bare forventningen om en heroisk faderfigur, der er problemet? Sp√łrgsm√•lene er gravalvorlige, men det er tonen ikke: Den er tragikomisk. Takket v√¶re √Ėstlunds observerende stil med lange, statiske indstillinger har man det n√¶sten, som om man har f√•et adgang til et overv√•gningskamera, man ved, man ikke burde se.

Øst for Paradis
√Ėstlunds stil skaber m√•ske nok en distance til karaktererne, men aldrig til situationen. Tag bare, da Tomas ih√¶rdigt ben√¶gter at have l√łbet v√¶k fra familien med begrundelsen om, at man da ikke kan l√łbe i skist√łvler. Havde synsvinklen v√¶ret t√¶ttere p√• Ebba, ville min altdominerende f√łlelse utvivlsomt have v√¶ret vrede. Men i selskab med √Ėstlund var jeg ikke bare vred: P√• √©n og samme tid krummede jeg t√¶er, klukkede af grin og fik lyst til at skrige af raseri. Det er tragikomedie, n√•r det er absolut bedst.

Selvom Ruben √Ėstlund kun har fire spillefilm p√• CV‚Äôet, s√• har han for l√¶ngst udviklet en stil, der er helt sin egen. Med sin statiske og observerende stil f√•r √Ėstlund ‚Äď n√¶sten p√• magisk vis ‚Äď hver eneste scene til at f√łles som et stykke t√•krummende, tragikomisk virkelighed. Force Majeure er dog mere end 'bare' en rystende st√¶rk oplevelse: Den tager ogs√• h√łjaktuelle emner som k√łnsroller og √¶gteskabet op til debat. Her er tale om noget s√• sj√¶ldent som en film, der f√•r dig til at f√łle dig utilpas p√• den helt rigtige m√•de.

Ruben √Ėstlund er i centrum i ekstramaterialets eneste menupunkt: En fin lille bag kameraet-featurette med fokus p√• den store lavine-scene.

I hvilken film hører man følgende citat:

"We all have nightmares to remind ourselves who we really are."