Anmeldt af:Morten Møller Bertelsen
Instruktør:Ruben Östlund

Anmeldelsesdato:17-04-2015
Lisa Loven KongsliEbba
Clara WettergrenVera
Vincent WettergrenHarry

En lavine af fantastiske ubekvemheder

Skandinaviens p.t. mest interessante instruktør hedder ikke Lars von Trier. Ej heller Thomas Vinterberg eller Tobias Lindholm. Han er derimod svensk og hedder Ruben Östlund. Med De ufrivillige, en film fyldt med pinlige hverdagshistorier, fik han mig til at krumme tæer i en sådan grad, jeg ikke troede var mulig. Herefter kom velfærdskritikken Play, der endnu engang beviste, at Östlund er er en ener. Nu er han så tilbage med Force Majeure, som handler om en familie på skitur. En helt almindelig skitur er dog det eneste, Östlunds nyeste film ikke er.

Øst for Paradis
For hvis du forventer en svensk Min søsters børn i sneen, bliver du skuffet. Det starter ellers stilfærdigt ud. Som taget ud af et rejsekatalog følger man den svenske kernefamilie bestående af Tomas, Ebba og deres to børn bevæge sig yndefuldt op og ned af løjperne, inden skiene skiftes ud med en middagslur i matchende pyjamasser. Men freden varer, naturligvis, ikke ved. Da familien sidder i eftermiddagssolen og nyder deres frokost på en restaurant ved pisten, kommer lavinen pludselig buldrende. Mens Ebba lynhurtigt kaster sig beskyttende over børnene, rækker Tomas ud efter sin iPhone og tager benene på nakken. Men det, der lignede en dødbringende lavine, viser sig efterfølgende kun at være snestøv. Ups. Og Tomas? Ja, han vender tilbage til restauranten og lader som ingenting. Så er scenen sat.

Force Majeure tager en række seriøse spørgsmål op: Hvordan reagerer man, når instinkterne tager over? Og kan man overhovedet tilgive en handling som Tomas’? Eller er det bare forventningen om en heroisk faderfigur, der er problemet? Spørgsmålene er gravalvorlige, men det er tonen ikke: Den er tragikomisk. Takket være Östlunds observerende stil med lange, statiske indstillinger har man det næsten, som om man har fået adgang til et overvågningskamera, man ved, man ikke burde se.

Øst for Paradis
Östlunds stil skaber måske nok en distance til karaktererne, men aldrig til situationen. Tag bare, da Tomas ihærdigt benægter at have løbet væk fra familien med begrundelsen om, at man da ikke kan løbe i skistøvler. Havde synsvinklen været tættere på Ebba, ville min altdominerende følelse utvivlsomt have været vrede. Men i selskab med Östlund var jeg ikke bare vred: På én og samme tid krummede jeg tæer, klukkede af grin og fik lyst til at skrige af raseri. Det er tragikomedie, når det er absolut bedst.

Selvom Ruben Östlund kun har fire spillefilm på CV’et, så har han for længst udviklet en stil, der er helt sin egen. Med sin statiske og observerende stil får Östlund – næsten på magisk vis – hver eneste scene til at føles som et stykke tåkrummende, tragikomisk virkelighed. Force Majeure er dog mere end 'bare' en rystende stærk oplevelse: Den tager også højaktuelle emner som kønsroller og ægteskabet op til debat. Her er tale om noget så sjældent som en film, der får dig til at føle dig utilpas på den helt rigtige måde.

Ruben Östlund er i centrum i ekstramaterialets eneste menupunkt: En fin lille bag kameraet-featurette med fokus på den store lavine-scene.

Dalida26/4
Lady Bird26/4