Anmeldelsesdato:05-05-2015
Jack O'ConnellGary Hook
Paul AndersonSergeant Leslie Lewis
Sean HarrisCaptain Sandy Browning
Charlie MurphyBrigid
Sam ReidLt. Armitage

PĂ„ listefĂždder mod overlevelse

Det er let at forstĂ„, hvorfor den danske distributĂžr pĂ„ Bag fjendens linjer ikke valgte at bruge filmens originale titel. For ’71 ringer ganske enkelt ikke samme genklang herhjemme, som det er tilfĂŠldet med et Ă„rstal som 1864. Men den danske titel, Bag fjendens linjer, fungerer desvĂŠrre heller ikke. For som filmen ogsĂ„ flittigt pointerer, kan det vĂŠre svĂŠrt at skelne mellem ven og fjende, nĂ„r man befinder sig i Nordirland i 1971, hvor kampen mellem katolikker og protestanter er pĂ„ sit hĂžjeste.

Miracle Film
Belfast er mildest talt heller ikke det sted, som den purunge engelske soldat Gary Hook havde regnet med at blive udstationeret. For i Nordirland er der hverken onde diktatorer eller atomvÄben. Fjenderne i IRA taler ikke alene samme sprog: De er ogsÄ umulige at skelne fra civilbefolkningen, der i forvejen er meget lidt begejstrede for engelske soldater. Da Hook pÄ sin fÞrste patrulje bliver sÄret og adskilt fra sin deling, stÄr han derfor over for et kÊmpe problem: Uden vÄben, kun ifÞrt militÊruniform, skal han finde hjem til sin barak i en ukendt by. Men han kan ikke stole pÄ nogen og er derfor tvunget til at snige sig rundt efter mÞrkets frembrud.

Bag fjendens linjer er ikke et stort opslÄet drama, der giver et overblik over konflikten i Nordirland. Fokusset er i stedet pÄ Hook, som vi fÞlger gennem hele filmen. Det intime fokus giver sammen med brugen af hÄndholdt kamera og kolde farver en fÞlelse af sitrende uro, som hvis man selv var til stede med Hook i Belfasts trÞsteslÞse gader. Det er mÄske ikke synderligt originale virkemidler, den debuterende instruktÞr Yann Demange gÞr brug af, men til at skabe en barsk og knuget stemning fungerer de upÄklageligt.

En af filmens helt store styrker er i det hele taget, at den formÄr at fÄ meget ud af rigtig lidt. Tag bare filmens persontegning. Man kunne frygte, at den begrÊnsede indsigt i filmens ellers altdominerende hovedkarakter ville blive et problem. For hvordan Hook er endt i hÊren, og hvorfor hans bror bor pÄ et bÞrnehjem, antydes kun. Men trods den begrÊnsede indsigt fÞlte jeg mig hele tiden engageret. Til dels pÄ grund af den fantastisk intense stemning, men ogsÄ takket vÊre Jack O'Connells portrÊttering af den viljestÊrke og retskafne Hook, som grundet sin unge alder er uvidende om krisens alvor.

OgsÄ skildringen af filmens andre karakterer er interessant. For i stedet for at skabe kontrast mellem de britiske soldater, den nordirske befolkning og IRA, giver filmen et indtryk af, at alle parter bestÄr af bÄde hÊderlige personer sÄvel som brodne kar. Dette fÄr konflikten til at fremstÄ mere kompleks samtidig med, at det giver filmen en fantastisk stemning af paranoia. Hverken den nordirske befolkning eller de britiske soldater tÞr man helt stole pÄ.

Miracle Film
Bag fjendens linjer er ikke en storladen film om krisen i Nordirland i 70’erne, men derimod en intens portrĂŠttering af en soldats kamp for overlevelse. Men selvom Yann Demanges debutfilm tager udgangspunkt i en enkelt soldat, fĂ„r man stadig – gennem hovedkarakteren – et indblik i en konflikt, der var alt andet end sort/hvid. Virkemidlerne er mĂ„ske konventionelle, men de fungerer. Her er tale om en film, der perfekt indfanger fĂžlelsen af usikkerhed og paranoia, som utvivlsomt mĂ„ have vĂŠret til stede i Belfast i 1971.

Nogle trailers og lidt stillfotos er det eneste ekstramateriale pÄ udgivelsen.

IndlÊg:

Under trĂŠet5/7